Domein ruimte en economie

Verbonden partij

Omgevingsdienst Noord-Holland Noord

Openbaar belang (doel)

Het verbeteren van de kwaliteit van de uitvoering van milieutaken op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving voor minimaal de basistaken door samenwerking tussen de bevoegde overheden (inclusief OM, politie, waterschappen). Deze taken betreffen in elk geval taken op het gebied van het omgevingsrecht in het algemeen en de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht in het bijzonder, en de taken op het terrein van vergunningverlening, handhaving en toezicht op grond van de in artikel 5.1 van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht genoemde wetten.

Vestigingsplaats

Hoorn

Deelnemers

Alkmaar, Bergen, Castricum, Den Helder, Drechterland, Enkhuizen, Heerhugowaard, Heiloo, Hollands Kroon, Hoorn, Koggenland, Langedijk, Medemblik, Opmeer, Schagen, Stede Broec, Texel en de provincie Noord-Holland.

Structuur

Algemeen bestuur (18 leden), dagelijks bestuur (4 leden) en een voorzitter.

Bestuurlijk belang (zeggenschap)

In artikel 13, eerste lid van de (gewijzigde) Gemeenschappelijke Regeling RUD NHN is geregeld dat elk lid van het Algemeen bestuur (AB) in de vergadering een vastgesteld aantal stemmen heeft. Voor het aantal stemmen per gemeente wordt de volgende formule toegepast:

[(In te brengen budget gemeente/in te brengen budget alle gemeenten) + (Aantal inwoners gemeente/aantal inwoners alle gemeenten)]/2*(100-stemmen provincie /100)

Als gevolg van de mandatering van de VTH taken aan de OD NHN door de provincie Noord-Holland Noord is het aantal stemmen van de provincie Noord-Holland toegenomen. Voor het jaar 2020 is de stemverdeling (op basis van 100 stemmen) binnen het Algemeen bestuur als volgt verdeeld:
- Regio Kop van Noord-Holland   21 stemmen
- Regio West-Friesland                   22 stemmen
- Regio Alkmaar         27 stemmen
- Provincie Noord-Holland      30 stemmen

Voor wat betreft het Dagelijks Bestuur geldt dat deze gezamenlijk 48 van de 100 stemmen vertegenwoordigen in het Algemeen Bestuur. Vertegenwoordiging in het AB door wethouder H. Heddes.

Binnen het totaal van de 21 stemmen van de Kop van Noord-Holland heeft de gemeente Schagen er 5.

Raadsrapporteurs

 B. Glashouwer, A. Groot en J. Kröger

Financieel belang

Op de begroting 2021 heeft de OD NHN een indexering van 2,37 % toegepast. ten opzichte van de  begroting 2021 en de werkelijke cijfers is de bijdrage aan de OD NHN niet gewijzigd. In de bijdrage is overigens geen rekening gehouden met een restitutie van het rekeningresultaat 2020. Voor de gemeente Schagen was dit een bedrag van € 63.327,-. Het resultaat 2021 betreft alleen de Milieutaken. De OD stelt voor dit bedrag terug te betalen aan de deelnemers. Voor de gemeente Schagen zou dit uitkomen op ongeveer € 140.000,-.

Bijdrage 2021

Resultaat 2021

Eigen vermogen (01-01-2021)

Eigen vermogen (31-12-2021)

Vreemd vermogen (01-01-2021)

Vreemd vermogen (31-12-2021)

830

2.052

5.766

5.978

0

0

Bedragen x € 1.000

Risico's

De benodigde weerstandscapaciteit wordt gevormd op basis van een inventarisatie en waardering van de risico’s, zoals vastgesteld in de Nota weerstandsvermogen en risicobeheersing. De totaal benodigde weerstandscapaciteit is € 330.000. De benodigde weerstandscapaciteit die uit de risicosimulatie voortvloeit, kan worden afgezet tegen de beschikbare weerstandscapaciteit. De uitkomst van die berekening vormt het weerstandsvermogen. Uitgaande van de stand van de algemene reserve ultimo 2021 van € 339.481 is dit voldoende om de bestaande risico’s te dekken.

Zienswijze

De zienswijze voor de begroting 2021 is met de vier gemeenten in de Kop van Noord-Holland tot stand gekomen en in de regionale raadscommissie Noordkop (RRN) van 4 juni 2020  behandeld. In de raadsvergadering van 23 juni 2020 heeft u besloten om de volgende zienswijzen in te dienen met betrekking tot de begroting:

  1. Wat de outputfinanciering betreft blijft er voor de deelnemers het risico dat zij in 2021 een ander bedrag moeten gaan betalen. Met name de in het “sterker fundament” aangegeven herijking van de bijdragen op grond van het risicoprofiel van een gemeente speelt hier een rol. Hier is nog geen duidelijkheid over en zal in de komende maanden wellicht door de OD worden geconcretiseerd. Wij vragen u dan ook de gemeenteraden in een vroeg stadium goed te informeren over de ontwikkelingen op dit dossier.
  1. Wat heeft de OD ermee gedaan?
    Bij de bestuurlijke uitgangspunten ten aanzien van de toekomstige
    financieringsvorm kiest de OD voor een pilotfase van een jaar, voorafgegaan door een adaptieperiode van een half jaar. In de pilotfase toetst de OD  uitgangspunten ten aanzien van de kengetallen en de systematiek aan de werkelijkheid. Eind 2022 neemt het AB een definitief besluit ten aanzien van de toekomstige financieringsvorm.

Beleids- voornemens

De doelstellingen in de begroting 2021 zijn concreet en voorzien van indicatoren voor het behalen van het resultaat. Ze zijn gericht op kwaliteit van het afhandelen van de milieutaken binnen de gestelde termijnen.

Kengetallen

Kengetallen financiële positie

  • Solvabiliteitsratio                        52,88
  • Netto schuldquote                   -  22,83
  • Structurele exploitatieruimte         2,84

Toelichting Kerngetallen financieel:
Netto schuldquote
Hoe lager het percentage, hoe beter. Met een netto schuldquote <90% valt de OD NHN dan ook in de minst risicovolle categorie. De OD NHN heeft zelfs een negatief percentage. Dit wordt veroorzaakt door dat de financiële middelen hoger zijn dan de schulden.

Solvabiliteitsratio
Hoe hoger dit percentage, hoe beter. Een hoog ratio betekend dat de organisatie relatief veel eigen vermogen heeft en goed in staat is om aan de financiële verplichtingen te voldoen. Met een percentage >50% valt de OD NHN in de minst risicovolle categorie. Door het positieve resultaat is het eigen vermogen toegenomen en is het percentage hoger dan begroot.

Structurele exploitatieruimte
Hoe hoger dit percentage, hoe beter. Een percentage boven de 0% valt in de categorie die het minst risicovol is. De OD heeft voldoende structurele baten om de structurele lasten te dekken.

Doelrealisatie

In de begroting zijn de ontwikkelingen binnen de taakuitvoering 2021 benoemd. Belangrijk zijn de doorontwikkeling van Informatievoorziening & Automatisering. Daarnaast spelen de Omgevingswet en het onderzoek naar outputgerichte financiering en de keuze daarin een belangrijke rol.

Webadres

www.odnhn.nl

Deze pagina is gebouwd op 04/28/2022 14:42:53 met de export van 04/28/2022 14:24:36