Algemeen
Resultaat
In het afgelopen jaar hebben wij u tussentijds geïnformeerd over de ontwikkeling van het saldo.
Bij de 2e Tussenrapportage 2021 kwam het saldo uit op € 2.945.000 negatief.
Het jaarrekening resultaat 2021 komt uit op €1.905.000 negatief.De verschillen lichten we toe bij de domeinen of bij de toelichting op de balans.
Toelichting jaarrekening
Grootste voor- en nadelen 2021
In de onderstaande tabel zijn de grootste afwijkingen op de budgetten weergegeven:Grootste voordelen
1e tussen rapportage
2e tussen rapportage
Jaarrekening
Totaal
Algemene uitkering Gemeentefonds
0
1.822
950
2.772
Bouwleges
445
0
0
445
Kapitaallasten + treasury
276
300
116
692
Toeristen- en forensenbelasting
0
0
355
355
Totaal voordelen
721
2.122
1.421
4.264
Grootste nadelen
1e tussen rapportage
2e tussen rapportage
Jaarrekening
Totaal
Jeugdzorg
0
-2.380
-323
-2.703
WMO en huishoudelijke hulp
-635
-621
-65
-1.321
Coronamaatregelen
0
-179
0
-179
Openbare ruimte en riolering
0
0
-609
-609
Personeelsbudget
-1.434
-667
0
-2.101
Totaal nadelen
-2.069
-3.847
-997
-6.913
Overige voor- en nadelen
-166
294
616
744
Saldi uitkomsten
-1.514
-1.431
1.040
-1.905
De mutaties van de 1e en 2e tussenrapportage van 2021 zijn in de betreffende rapportages toegelicht. In deze jaarrekening zijn alleen de toelichtingen te vinden die zich na de 2e tussenrapportage hebben voorgedaan.
Grondbeleid
In de paragraaf Grondbeleid staat de voortgang van de diverse bouwgrondexploitaties van de gemeente.Ontwikkeling grondexploitatieportefeuille
Via het MPG 2021 is voorgesteld om een twee grondexploitaties af te sluiten: Warmenhuizen centrum fase 2 en Regioplein. Dat is nu bij de jaarrekening verwerkt. In 2021 is één nieuwe grondexploitatie (Warmenhuizen Remmerdel) door de raad vastgesteld.Onderbouwing winstneming
De winstneming komt ten gunste aan de reserve grondexploitaties (zie ook: 'ontwikkeling reserve grondexploitatie'). Voor de tussentijdse winstneming geldt de 'percentage of completion' methode (POC); oftewel de mate waarin kosten en opbrengsten zijn gerealiseerd. Bij de bepaling van de winstneming is vanuit het voorzichtigheidsprincipe rekening gehouden met project specifieke risico's, zoals deze zijn verwoord in de MPG 2021. De marktrisico's zoals genoemd in de MPG 2021 zijn conform BBV niet meegenomen in de bepaling van de winstneming.Ontwikkeling boekwaarde
De boekwaarde - de som van gerealiseerde kosten en opbrengsten inclusief winstneming - is in 2021 per saldo met € 560.000 toegenomen. Per 31-12-2021 bedraagt de bruto boekwaarde van de bouwgronden in exploitatie € 8,2 miljoen.Ontwikkeling voorzieningen grondexploitaties
Voorzieningen worden getroffen bij een te verwachten nadelig resultaat van de grondexploitatie. Dit is alleen het geval bij grondexploitatie van bedrijventerrein Lagedijk en winkelcentrum Makado. De verliesvoorziening bedraagt per 31-12-2021 € 4,1 miljoen.COVID-19 (Coronavirus) en jaarrekening 2021
De uitbraak van het corona virus dat de ziekte COVID-19 veroorzaakt, heeft financiële gevolgen voor de jaarrekening 2021. In deze jaarrekening is een aparte paragraaf opgenomen waarin een financieel overzicht is opgenomen. Over het jaar 2021 is per saldo een bedrag van € 42.000 ten laste van de gemeenterekening gekomen.Financiële kengetallen
Risicobeheer, renterisiconorm, kasgeldlimiet
Voor de beheersing van de renterisico's gelden twee concrete richtlijnen: De renterisiconorm en de kasgeldlimiet (beide genoemd in de Wet FIDO).Renterisiconorm
Het totaal van de leningen waarvan de rente komend jaar wordt aangepast en het bedrag van de jaarlijkse aflossingen, mogen samen niet meer bedragen dan 20% van het begrotingstotaal. In de tabel renterisiconorm is de ontwikkeling van de renterisiconorm weergegeven. Wij hebben geen langlopende geldleningen waarop wij de komende jaren een renterisico lopen. Dus blijven we hierdoor ruimschoots binnen de wettelijke norm (wet FIDO).Kasgeldlimiet
De wet FIDO schrijft voor dat de toezichthouder (provincie) geïnformeerd moet worden als de kasgeldlimiet drie opeenvolgende kwartalen wordt overschreden. In 2021 is de kasgeldlimiet niet overschreden.Lastendruk
In de Coelo-atlas wordt ieder jaar een objectieve vergelijking gemaakt van de woonlasten per gemeente. De gemeente Schagen zit landelijk gezien op het gemiddelde met plaats 215 op de ranglijst. Op de ranglijst wordt de gemeente met de laagste woonlasten aangegeven met nummer 1 en de hoogste met nummer 370.In de gemeente Schagen is de gemiddelde woonlast € 851. Landelijk liggen de gemiddelde woonlasten op € 813.
Risicobeheersing
Risicomanagement
Risicomanagement is het proces om risico's zodanig te beheersen dat meer zekerheid bestaat dat de organisatie haar doelstellingen zal realiseren.Ontwikkeling risico’s
In 2021 zijn in de gemeentelijke organisatie een aantal risico’s duidelijk zichtbaar geworden. Deze zijn in drie onderwerpen te benoemen. Zij raken alle drie het continueren van de dienstverlening. Ze zijn lastig te kwantificeren in een financieel risico.
De onderwerpen worden verder toegelicht in de paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing.Daarnaast is een algemene ontwikkeling te zien. We zien dat de risico’s toenemen, maar het weerstandsvermogen afneemt. Dit leidt tot een lagere weerstandsratio (1,8) dan voorgaand jaar (2,1), maar is wel hoger dan begroot (1,6). Daarnaast is de ratio nog steeds hoger dan het gewenste niveau (1,5).
Ten opzichte van vorig jaar is het risico op precario leidingen komen te vervallen. De risico's op de open einde regelingen in het sociaal domein nemen toe. Daarnaast nemen ook de financiële gevolgen van risico's op het gebied van calamiteiten, rampen en cybersecurity toe.
Daarnaast is het risico op de nadelige gevolgen voor de gemeente Schagen van de herijking gemeentefonds groter geworden.Overige kengetallen
In de paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing staan ook een aantal wettelijk voorgeschreven kengetallen. De netto schuldquote is gedaald van 25,9% naar 24,4%. Dit komt door mutaties aan de activa kant. Met name de mutaties in de uitzettingen < 1 jaar.
De ratio van de solvabiliteit is nagenoeg gelijk gebleven op 43,0% ten opzichte van 43,4% in 2020.
Het percentage belastingcapaciteit van 105%, laat zien, dat we met onze lokale lasten boven het landelijk gemiddelde bewegen.