Gemeenschappelijke regelingen
- Gemeenschappelijke regelingen Gesubsidieerde arbeid Kop van Noord-Holland
Gesubsidieerde arbeid Kop van Noord-Holland
Openbaar belang (doel)
De behartiging van een goede uitvoering van de Wet Sociale Werkvoorziening en Participatiewet.
Vestigingsplaats
Schagen
Deelnemers
Den Helder, Hollands Kroon en Schagen
Structuur
Algemeen bestuur, dagelijks bestuur en een voorzitter.
Bestuurlijk belang (zeggenschap)
In de Gemeenschappelijke Regeling Gesubsidieerde Arbeid Kop van Noord-Holland artikel 6 is de samenstelling van het algemeen bestuur geregeld. Per 25.000 inwoners mag een gemeente 1 lid benoemen. Schagen heeft 2 leden op een totaal van 7 leden. Vertegenwoordiging in het AB door wethouder S.J.A. van der Veek.
Raadsrapporteurs
M. Sanders en L. Dignum
Financieel belang
Bijdrage 2021
Resultaat 2021
Eigen vermogen (01-01-2021)
Eigen vermogen (31-12-2021)
Vreemd vermogen (01-01-2021)
Vreemd vermogen (31-12-2021)
5.414
50
50
0
0
Bedragen x € 1.000
Risico's
De deelnemende gemeenten hebben ingestemd met een werkconvenant Dit houdt in dat deelnemende gemeenten gesubsidieerde arbeid ondersteunen door het gunnen van een bepaalde hoeveelheid werk en omzet aan Probedrijven NV. Dit convenant is in 2017 door de gemeenten voor onbepaalde tijd bekrachtigd.
Verder hebben de gemeenten besloten de regeling Beschut werken en Duurzaam aan het werk via de GR door Probedrijven N V te laten uitvoeren. Daardoor wordt de uitstroom van de Wsw door natuurlijk verloop deels gecompenseerd door nieuwe instroom. Dat heeft zowel positieve gevolgen voor het aantal sociale arbeidsplaatsen in de regio, als voor de exploitatie en uitvoering, omdat voor een deel schaalvoordelen kunnen worden behouden
In februari 2021 is er een onderhandelingsakkoord voor de nieuwe cao Aan de slag. Vanaf 1-7-2021 wordt er voor de werknemers van de Cao Aan de Slag pensioen opgebouwd. Om de werknemers tegemoet te komen in de achteruitgang van hun netto-inkomen. Heeft het Algemeen Bestuur van de GRGA besloten het eerste jaar de helft van de werknemerspensioenpremie te betalen.
Een risico is dat de gerealiseerde loonkosten de subsidie overtreft.
In dat geval zijn de deelnemende gemeenten statutair verplicht het tekort aan te vullen.
De VVsw zal op basis van allocatie van middelen door het Rijk, worden gefinancierd uit de re-integratie uitkering van het Sociaal Domein. Dat betekent dat voor de uitvoering van de huidige programma's, door de bezuinigingen op het integrale participatiebudget en dus de Wsw,
door korting op middelen door de. Rijksoverheid, minder middelen beschikbaar zijn.
Voor wat betreft de vastlegging van de loonwaardes die referen aan de wijze waarop de participatiebudgetten warden verantwoord wordt opgemerkt dat de percentages niet vastleggen, omdat deze afhankelijk zijn van derden.
Deze partijen kunnen door externe omstandigheden nog niet de volledige gegevens aan de GRGA/Probedrijven leveren. Daarom zijn de loonwaardepercentage grofweg geschat.Voor ramingen willen we u verwijzen naar de begroting van de GR 2021.
In 2017 zijn afspraken tussen gemeenten in de Kop van Noord-Holland gemaakt over samenwerking in het kader van het sociaal domein. In dat verband is het volgende van belang.
Op 17 juli 2017 is door de gemeenten in de Kop van Noord Holland het 'Convenant intergemeentelijke samenwerking arbeidsparticipatie' bekrachtigd. Het convenant is het resultaat van meerdere jaren. beleidsontwikkeling binnen de regio en geeft weer op welke wijze tussen de deelnemende. gemeenten Den Helder, Hollands Kroon en Schagen onderling, de komende jaren met de GRGA en Probedrilven willen omgaan, Het convenant bevestigt de opdracht aan de GRGA en Probedrijven de Wsw en Beschut Werken uit te voeren.Het Algemeen Bestuur van de Gemeenschappelijke Regeling Kop van Noord-Holland hebben in 2021 besloten om blijvend banen met loonkostensubsidies te realiseren.
Het, gaat om maximaal 600 duurzame banen. Probedrijven voert de banen uit Deze opdracht is tot stand gekomen na de pilot LKS (loonkostensubsidie) die in samenwerking met gemeenten en Probedrijven is uitgevoerd. Het is de bedoeling om de structuur en de financieringsafspraken die zijn gemaakt in stand te houden en de komende vijf jaar de samenwerking verder vorm te geven en te monitoren.De belastingdienst heeft het standpunt ingenomen dat de GRGA niet vennootschapsbelastingplichtig is. De GRGA heeft namelijk geen onderneming als grondslag.
Verder heeft de belastingdienst beschikt dal de GRGA en Probedrijven. NV fiscaal voor de Btw een fiscale eenheid vormen. Voor uitvoering van deze fiscale eenheid zijn procedures tussen de NV, GRGA en deelnemende gemeenten afgestemd.
Met de invoering van de Wnra en de verruiming van het begrip ambtenaar in de ambtenarenwet 2017 worden de Vsw-ers ambtenaar. Dit ondanks de duidelijke keuze in de Wsw die in het verleden gemaakt is om Wsw-ers een andere rechtspostje te geven dan ambtenaren. De consequenties hiervan zijn dat alle Wsw-ers zich moeten houden aan strengere integriteitsregels die gelden voor. ambtenaren en de ambtseed moeten afleggen.
Voordeel van de GRGA is dat werknemers al een Integriteitsprotocol hebben ondertekend die gelijkwaardig is aan die van de ambtenaren. Belangenorganisatie Cedris is bezig met de VNG om tot een praktische oplossing te komen.De GRGA heeft in het boekjaar 2021 te maken met het Coronavirus. Dit Coronavirus zal niet van invloed zijn op de continuïteit van de GRGA. Immers de gemeenten staan borg voor de salariskosten van de medewerkers in de GRGA. De maatregelen omtrent het Coronavirus worden gecoördineerd vanuit Probedrijven. Deze aanpak is te vinden de rapportage van Probedrijven.
Zienswijze
De gemeente heeft geen zienswijze gegeven m.b.t. de begroting 2021van de GRGA en dit per brief kenbaar gemaakt aan het algemeen bestuur van de GRGA.
Beleids- voornemens
Voor 2021 waren er geen aanpassingen van het bestaand beleid.
Kengetallen
In de jaarrekening 2021 is rekening gehouden met de volgende kengetallen (voor Schagen):
Wsw-ers in dienst bij GR en Begeleid werken realisatie in Se: 134,23 (begroot 137,8)
Beschut werken realisatie in fte: 15,75 (begroot 15,00)
Begeleid werken in Se: 12,81 (begroot 14,02)
LKS in fte 5,91 (taakstelling 12)Doelrealisatie
De Gemeenschappelijke Regeling Gesubsidieerde Arbeid verzorgt voor de gemeente de werkgeversrol en tewerkstelling van mensen die onder de Wet Sociale Werkvoorziening (Wsw) en het Beschut werken van de Participatiewet vallen.
Op grond van de wetgeving wordt de Wsw afgebouwd en is er nieuwe instroom van Beschut werken.
Ontwikkelingen en doelstelling zijn aangegeven in onderdeel 4.1.4: Inwoners die beperkt zijn om volledig betaald werk te verrichten participeren naar vermogen.Webadres
- Gemeenschappelijke regelingen Veiligheidsregio Noord-Holland Noord
Veiligheidsregio Noord-Holland Noord
Openbaar belang (doel)
Het gezamenlijk behartigen van belangen, die de schaal van de individuele gemeenten te boven gaan, ten behoeve van de veiligheid van de bevolking in het samenwerkingsgebied. De veiligheidsregio Noord- Holland Noord staat voor het verkleinen van risico’s en het beperken van leed en (gezondheids)schade bij incidenten. Dit doen we door het bieden van adequate hulp en intensief samen te werken met andere partijen die betrokken zijn bij veiligheid en hulpverlening. Burgers en bedrijven stimuleren we tot zelfredzaamheid en het nemen van eigen verantwoordelijkheid.
Vestigingsplaats
Alkmaar
Deelnemers
Alkmaar, Castricum, Bergen, Den Helder, Drechterland, Enkhuizen, Heerhugowaard, Heiloo, Hollands Kroon, Hoorn, Koggenland, Langedijk, Medemblik, Opmeer, Schagen, Stede Broec en Texel.
Structuur
Algemeen bestuur, dagelijks bestuur en een voorzitter.
Bestuurlijk belang (zeggenschap)
In artikel 9 eerste lid van de (gewijzigde) Gemeenschappelijke Regeling Veiligheidsregio NHN is geregeld dat het algemeen bestuur beslist bij meerderheid van stemmen. Indien de stemmen staken geeft de stem van de voorzitter de doorslag. In artikel 9 lid 2 is geregeld dat ieder lid van het algemeen bestuur een aantal stemmen heeft afhankelijk van het percentage dat de gemeente bijdraagt aan de begroting van de Veiligheidsregio Noord-Holland Noord. Vertegenwoordiging in het AB door burgemeester M,J.P. van Kampen.
Raadsrapporteurs
J. Wiskerke en C.C. Wang
Financieel belang
De bijdrage 2021 is exclusief een restitutie van het rekeningresultaat 2020. Voor de gemeente Schagen was dit een bedrag van € 254.860,- (incidenteel) Het positieve resultaat voor 2021 zal in 2022 wederom leiden tot een terugbetaling aan de deelnemers. Het Algemeen Bestuur neemt hierover nog een besluit.
Bijdrage 2021
resultaat 2021
Eigen vermogen (01-01-2021)
Eigen vermogen (31-12-2021)
Vreemd vermogen (01-01-2021)
Vreemd vermogen (31-12-2021)
3.463
2.424
8.228
7.988
27.959
40.120
Bedragen x € 1.000
Risico's
De veiligheidsregio geeft aan dat op basis van de risico-inventarisatie de benodigde weerstandscapaciteit voor 2021 uitkomt op € 1.407.500 De ratio weerstandsvermogen versus weerstandscapaciteit bedraagt op basis van de aanwezige buffer € 2.804.000 / € 1.407.500 * 100% = 199%. Dit houdt in dat de Veiligheidsregio in staat is om de onderkende risico’s financieel te dragen.
Zienswijze
De zienswijze voor de begroting 2021 is met de vier gemeenten in de Kop van Noord-Holland tot stand gekomen en in de regionale raadscommissie Noordkop (RRN) van 4 juni 2020 behandeld. In de raadsvergadering van 23 juni 2020 heeft u besloten om de volgende zienswijze in te dienen:
Zienswijze 3 Begroting 2021 – Omgevingswet
In 2021 treedt naar verwachting de Omgevingswet in werking. Voor het onderdeel risicobeheersing van de brandweer betekent de invoering van de Omgevingswet een nieuwe, andere manier van werken. Financiële consequenties hiervan zijn nog niet bekend en beschreven in de begroting 2021. De Veiligheidsregio wordt verzocht de financiële consequenties in beeld te brengen en, naast het voorleggen aan het algemeen bestuur van de veiligheidsregio, ter goedkeuring te sturen naar de gemeenteraden.Besluit AB:
In 2020 zal een voorstel m.b.t. het onderdeel risicobeheersing van de brandweer aan het algemeen bestuur worden voorgelegd. In 2022 zal de Omgevingswet in werking treden. De veiligheidsregio bereidt hierop een voorstel voor waarbij ook de financiële consequenties duidelijk in beeld worden gebracht. Dit voorstel doorloopt dan vervolgens ook de reguliere besluitvormingsprocedure met een zienswijzeprocedure voor de gemeenteraden.Zienswijze 4 Begroting 2021 Zorgcoördinatie mensenhandel
De Veiligheidsregio wordt verzocht om inzicht te geven op welke wijze de kosten voor de zorgcoördinatie mensen handel worden gefinancierd. Past het binnen de bestaande begrotingsruimte of wordt de bijdrage van de gemeenten met deze kosten verhoogd. Bij een aanvullende gemeentelijke bijdrage dient dit in de gemeentelijke begroting 2021 in de eerste tussenrapportage te worden meegenomen aangezien de begroting 2021 al gereed is.Besluit AB:
Het is een begrotingswijziging voor 2020. Met dit voorstel wordt het in de begroting opgenomen. De bijdrage van de gemeente wordt hiermee verhoogd, daartegenover staat dat er extra taken zullen worden uitgevoerd. Wanneer hierover besloten is, zal dit worden meegenomen in de tussenrapportages.Beleids- voornemens
De hoofddoelstelling in ons beleidsplan richt zich nog steeds op het
verkleinen van risico’s en het beperken van leed en schade bij incidenten. Wel hebben we in het nieuwe beleidsplan een aantal veranderingen beschreven die op ons afkomen, waar we ons op moeten
voorbereiden. Dergelijke ontwikkelingen hebben namelijk invloed op onze taak om risico’s te verkleinen en leed en schade te beperken. Daarom zetten we deze beleidsperiode een aantal nieuwe bewegingen in op het gebied van nieuwe crisistypen, veilig leven, de toekomst van de brandweer en de verbinding tussen zorg en veiligheid.
In 2021 zal de commissie Zorg en Veiligheid een aantal thema’s op het snijvlak van zorg en veiligheid begeleiden, zoals: Zorgcoördinatie mensenhandel, Mensen met verward gedrag, Geweld hoort nergens thuis, Jeugd, alcohol en drugs en de invoering van de Wet Verplichte GGZ.
Daarnaast wil de Veiligheidsregio weer een op maat gemaakte aanpak voor val- en brandpreventie implementeren in het kader van Veilig Leven.
We kijken daarom samen met de gemeenten en lokale partners waar de behoeften liggen.
Verder zal in het kader van brandweer 360 in 2021 gewerkt worden aan een nieuwe denkwijze over de doelen en taken van de brandweer, waarin voorkomen centraal staat en brandweerzorg gezien wordt als
meer dan voertuigen en opkomsttijden.
Omgevingswet een nieuwe, andere manier van werken. De eventuele financiële consequenties zal de Veiligheidsregio in beeld brengen en voorleggen aan het bestuur. Een belangrijk onderdeel daarbij is het goed aansluiten op het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO), het digitale loket dat de uitvoering van de Omgevingswet ondersteunt.Kengetallen
- Solvabiliteitsratio 0,17
- Netto schuldquote 0,33
- Structurele exploitatieruimte 3,75%
Toelichting kengetallen
- Netto schuldquote: netto schuld gedeeld door de inkomsten exploitatie (excl. mutaties reserves) Onder netto schuld wordt verstaan de langlopende en kortlopende schulden minus de langlopende en kortlopende vorderingen en uitzettingen.
- Solvabiliteitsratio: verhouding eigen vermogen ten opzichte van het totale vermogen (eigen vermogen en vreemd vermogen).
- Structurele exploitatieruimte: saldo van de structurele baten en lasten en saldo van de structurele onttrekkingen en toevoegingen aan reserves gedeeld door de totale baten (excl. mutaties reserves), uitgedrukt als percentage.
Duiding kengetallen
- Netto schuldquote: algemeen wordt ratio van 1 of lager gekwantificeerd als voldoende. Meerjarig voldoet VR NHN aan deze norm.
- Solvabiliteit: algemeen wordt een ratio van 1 of hoger gekwantificeerd als voldoende. Bij VR NHN is de ratio beduidend lager wat wordt veroorzaakt door:
- een relatief laag eigen vermogen; als gevolg van een restrictie van maximaal 2,5% van de totale lasten;
- een omvangrijke leningenportefeuille als gevolg van de overname van roerende en onroerende goederen van gemeenten in het kader van de regionalisering in 2014.
- Structurele exploitatieruimte: deze is gebaseerd op structurele baten en lasten. De structurele exploitatieruimte is nihil, waardoor de ratio laag is.
Doelrealisatie
In het onderstaande schema wordt op hoofdlijnen aangegeven wat de Veiligheidsregio in 2021 heeft gedaan.
Webadres
- Gemeenschappelijke regelingen GGD Hollands Noorden
GGD Hollands Noorden
Openbaar belang (doel)
Gezamenlijk de belangen behartigen die de schaal van de individuele gemeenten te boven gaan, voor gezondheid van de bevolking in het samenwerkingsgebied. De GGD Hollands Noorden bewaakt, beschermt en bevordert de gezondheid en veiligheid van de inwoners van Noord-Holland Noord.
Vestigingsplaats
Alkmaar
Deelnemers
Alkmaar, Bergen, Castricum, Den Helder, Drechterland, Enkhuizen, Heerhugowaard, Heiloo, Hollands Kroon, Hoorn, Koggenland, Langedijk, Medemblik, Opmeer, Schagen, Stede Broec, Uitgeest, Texel
Structuur
Algemeen bestuur, dagelijks bestuur en een voorzitter
Bestuurlijk belang (zeggenschap)
In de gemeenschappelijke regeling Gemeentelijke Gezondheidsdienst Hollands Noorden is in artikel 9 de stemverhouding geregeld. Hierbij geldt de volgende sleutel: één stem voor gemeenten tot 10.000 inwoners, twee stemmen voor gemeenten tot 20.000 inwoners en zo voort. Op basis van de inwonersaantallen per 1 januari 2017 heeft Schagen 5 stemmen op een totaal van 74. Vertegenwoordiging in het AB door wethouder S.J.A. van der Veek.
Raadsrapporteurs
M. Sanders en M. Mulder
Financieel belang
De bijdrage 2021 betreft :
- Bijdrage GR-taken € 1.786.000,-
- Bijdrage aanvullende diensten € 760.000,-
Bijdrage 2021
Resultaat 2021
Eigen vermogen (01-01-2021)
Eigen vermogen (31-12-2021)
Vreemd vermogen (01-01-2021)
Vreemd vermogen (31-12-2021)
2.546
90
1.877
1.659
16.875
26.601
Bedragen x € 1.000
Risico's
De algemene reserve (na resultaatbestemming) bedraagt op 31 december 2021 € 1.082.000. Bij de GGD wordt de beschikbare weerstandscapaciteit gevormd door de algemene reserve. Bij een minimum van 1,0 is de algemene reserve toereikend om de risico’s op te vangen.
De impact van financiële risico’s zijn ingeschat op in totaal € 965.000. De kans dat een risico zich effectueert is ingeschat op 75%. Rekening houdend met kans van 75% en de impact van € 965.000 wordt het risico ingeschat op € 724.000. De kans dat alle risico’s zich tegelijkertijd effectueren, is niet waarschijnlijk. Het aandeel voor de gemeente Schagen als risicodrager komt op een bedrag van € 45.000.
De algemene reserve staat wel onder druk doordat het risico aanwezig is dat de GGD wordt geconfronteerd met kostenstijgingen van noodzakelijke uitgaven alsook onvoorziene uitgaven die niet meer in de begroting kunnen worden opgevangen. De rek is uit de begroting.
GGD Hollands Noorden werkt samen met GGD regio Utrecht en GGD Twente aan een nieuw digitaal dossier JGZ: GGiD. Er wordt bij het opstellen van de begroting uitgegaan van implementatie van het systeem in 2022/2023. Op dit moment bestaat onzekerheid omtrent de definitieve oplevering van het GGiD.Zienswijze
De gemeente heeft een zienswijze over de begroting 2021 afgegeven en daarin is opgenomen dat:
1. De raad verzoekt de GGD om een definitie op te stellen voor het
maatschappelijk effect en de beschrijvingen van het
maatschappelijk
effect in de begroting 2021 hierop aan te passen en vanaf de
verantwoording 2020 gebruik te maken van de maatschappelijke
effecten onderbouwd met monitorinformatie uit
gezondheidsonderzoeken;
2. De raad verzoekt de GGD om in het aangekondigde
meerjarenbeleidsplan een relatie te leggen met de P&C
documenten een onderscheid te maken tussen GR taken en
aanvullende diensten en ook de prestatie-indicatoren te
vermelden;
3. De raad merkt op dat voor het jaar 2021 geen toevoeging van
€180.000,- aan de algemene reserve nodig is, indien bij het
vaststellen van de jaarrekening 2019 de algemene reserve versneld
wordt aangevuld tot het maximum van 2,5% van de
exploitatielasten. De raad verzoekt dit positief begrote resultaat in
mindering te brengen op de algemene bijdrage van gemeenten
voor het jaar 2021.Beleids- voornemens
Covid
Net als in 2020 had in 2021 het coronavirus de hele wereld in zijn greep. De gevolgen waren enorm, ook in Nederland. Op de werkzaamheden van de GGD heeft deze pandemie grote invloed. Niet alleen op de uitvoering van reguliere taken en diensten, maar ook wat betreft de inzet voor de bestrijding en beheersing van COVID-19. Er is een aparte corona- organisatie ingesteld, met hierin GGD-medewerkers en vele tijdelijke ingehuurde medewerkers. Het algemeen bestuur is in 2021 regelmatig geïnformeerd over de gevolgen en de inzet van de GGD.Werkzaamheden COVID-19
Vanaf januari is de GGD gestart met vaccineren. Naast de verschillende testlocaties zijn ook meerdere vaccinatielocaties gerealiseerd. De GGD heeft speciaal voor corona een website ontwikkeld, met daarop de actuele informatie over COVID-19. Alle cijfers en publicaties over COVID-19 in de regio zijn te vinden op het Corona dashboard. Daarnaast zijn er in februari, juli en november panelonderzoeken uitgevoerd naar de beleving van de coronacrisis onder inwoners van Noord-Holland-Noord. In het najaar keerde Nederland weer langzaam terug naar normaal. De 1,5 meter maatregel is losgelaten. In plaats daarvan werd het coronatoegangsbewijs verplicht voor de horeca en in de kunst- en cultuursector. Na opschaling en het realiseren van verschillende test- en vaccinatielocaties, is in het najaar afgeschaald en zijn test- en vaccinatielocaties gesloten of beperkt opengesteld. Ook zijn verschillende rondes ‘vaccineren in de wijk’ georganiseerd. Echter, tegen het eind van het jaar is weer opgeschaald door de komst van een nieuwe variant en een toenemend aantal besmettingen. Ook is gestart met een 3e vaccinatie, de zogenoemde ‘boosterprik’.De veranderingen in de samenleving maken dat de GGD ook verandert. Daarom heeft de GGD de volgende speerpunten:
Gezond opgroeien
- Kinderen een kansrijke start bieden door te investeren in de periode rondom de geboorte en de eerste 1.000 levensdagen:
- Versterken van de samenwerking in het sociale domein voor jeugd; jeugdgezondheidszorg, onderwijs en jeugdzorg;
- Versterken van de ketenzorg rond het thema Veilig Thuis;
- Aansluiten op de thema's van de nota volksgezondheid en de landelijke preventie-agenda Jeugdgezondheidszorg (JGZ): ouderschap, hechting, weerbaarheid en gezonde leefstijl;
Gezond ouder worden
Ondersteuning van gemeenten bij het toekomstbestendig maken van seniorenbeleid, met aandacht voor:
- Versterken van participatie van ouderen in lokale netwerken rond preventief ouderenbeleid;
- Versterken van de samenhang in verschillende initiatieven en domeinen (wonen, zorg en voorzieningen) rond ouderenbeleid.
Meedoen naar vermogen
- Realiseren van een sluitende aanpak voor personen met verward gedrag en optimale implementatie van de Wet Verplichte GGZ(Wvggz);
- Uitvoeren van het project Supranet Community/113 online gericht op suïcide preventie;
- Preventie van psychische kwetsbaarheid en versterken van weerbaarheid en levenslust.
Gezonde leefomgeving
- Versterken van de kennis over een gezonde leefomgeving;
- Gemeentelijk gezondheidsbeleid, het sociaal domein en ruimtelijke ordening versterken met elkaar;
- Samenwerken in integrale benadering van ruimtelijke vraagstukken;
- Bouwen van een netwerk van partners rond omgevingsvraagstukken
Kengetallen
Financiële kengetallen:
Netto schuldquote 1,0%
Netto schuldquote gecorrigeerd voor alle versterkte leningen 1,0%
Solvabiliteitsratio 5,9%
Structurele exploitatieruimte -0,2 %Voor andere kengetallen willen wij u verwijzen naar de gezondheidsatlas die u kunt vinden op de website van de GGD.
Doelrealisatie
De GGD draagt bij aan de doelstellingen binnen het sociaal domein (met name de resultaten 1.1 en 1.2, 3.1 en 3.2 en 3.3)
Taken hierbij zijn:- Kennis hebben en informatie geven over de gezondheid van de inwoners,
- het organiseren van collectieve preventie (preventie gericht op alle burgers),
- uitvoering van infectieziektebestrijding en
- uitvoering van de taken op het terrein van jeugdgezondheid.
Een belangrijk deel van de taken van de GGD concentreert zich in het ‘voorveld’ (preventie, signaleren, monitoren), maar de GGD voert ook vangnettaken voor de gemeenten uit.
Webadres
- Gemeenschappelijke regelingen Omgevingsdienst Noord-Holland Noord
Omgevingsdienst Noord-Holland Noord
Openbaar belang (doel)
Het verbeteren van de kwaliteit van de uitvoering van milieutaken op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving voor minimaal de basistaken door samenwerking tussen de bevoegde overheden (inclusief OM, politie, waterschappen). Deze taken betreffen in elk geval taken op het gebied van het omgevingsrecht in het algemeen en de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht in het bijzonder, en de taken op het terrein van vergunningverlening, handhaving en toezicht op grond van de in artikel 5.1 van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht genoemde wetten.
Vestigingsplaats
Hoorn
Deelnemers
Alkmaar, Bergen, Castricum, Den Helder, Drechterland, Enkhuizen, Heerhugowaard, Heiloo, Hollands Kroon, Hoorn, Koggenland, Langedijk, Medemblik, Opmeer, Schagen, Stede Broec, Texel en de provincie Noord-Holland.
Structuur
Algemeen bestuur (18 leden), dagelijks bestuur (4 leden) en een voorzitter.
Bestuurlijk belang (zeggenschap)
In artikel 13, eerste lid van de (gewijzigde) Gemeenschappelijke Regeling RUD NHN is geregeld dat elk lid van het Algemeen bestuur (AB) in de vergadering een vastgesteld aantal stemmen heeft. Voor het aantal stemmen per gemeente wordt de volgende formule toegepast:
[(In te brengen budget gemeente/in te brengen budget alle gemeenten) + (Aantal inwoners gemeente/aantal inwoners alle gemeenten)]/2*(100-stemmen provincie /100)
Als gevolg van de mandatering van de VTH taken aan de OD NHN door de provincie Noord-Holland Noord is het aantal stemmen van de provincie Noord-Holland toegenomen. Voor het jaar 2021 is de stemverdeling (op basis van 100 stemmen) binnen het Algemeen bestuur als volgt verdeeld:
- Regio Kop van Noord-Holland 21 stemmen
- Regio West-Friesland 22 stemmen
- Regio Alkmaar 27 stemmen
- Provincie Noord-Holland 30 stemmenVoor wat betreft het Dagelijks Bestuur geldt dat deze gezamenlijk 48 van de 100 stemmen vertegenwoordigen in het Algemeen Bestuur. Vertegenwoordiging in het AB door wethouder H. Heddes.
Binnen het totaal van de 21 stemmen van de Kop van Noord-Holland heeft de gemeente Schagen er 5.
Raadsrapporteurs
B. Glashouwer, A. Groot en J. Kröger
Financieel belang
Op de begroting 2021 heeft de OD NHN een indexering van 2,37 % toegepast. ten opzichte van de begroting 2021 en de werkelijke cijfers is de bijdrage aan de OD NHN niet gewijzigd. In de bijdrage is overigens geen rekening gehouden met een restitutie van het rekeningresultaat 2020. Voor de gemeente Schagen was dit een bedrag van € 63.327,-. Het resultaat 2021 betreft alleen de Milieutaken. De OD stelt voor dit bedrag terug te betalen aan de deelnemers. Voor de gemeente Schagen zou dit uitkomen op ongeveer € 140.000,-.
Bijdrage 2021
Resultaat 2021
Eigen vermogen (01-01-2021)
Eigen vermogen (31-12-2021)
Vreemd vermogen (01-01-2021)
Vreemd vermogen (31-12-2021)
830
2.052
5.766
5.978
0
0
Bedragen x € 1.000
Risico's
De benodigde weerstandscapaciteit wordt gevormd op basis van een inventarisatie en waardering van de risico’s, zoals vastgesteld in de Nota weerstandsvermogen en risicobeheersing. De totaal benodigde weerstandscapaciteit is € 330.000. De benodigde weerstandscapaciteit die uit de risicosimulatie voortvloeit, kan worden afgezet tegen de beschikbare weerstandscapaciteit. De uitkomst van die berekening vormt het weerstandsvermogen. Uitgaande van de stand van de algemene reserve ultimo 2021 van € 339.481 is dit voldoende om de bestaande risico’s te dekken.
Zienswijze
De zienswijze voor de begroting 2021 is met de vier gemeenten in de Kop van Noord-Holland tot stand gekomen en in de regionale raadscommissie Noordkop (RRN) van 4 juni 2020 behandeld. In de raadsvergadering van 23 juni 2020 heeft u besloten om de volgende zienswijzen in te dienen met betrekking tot de begroting:
- Wat de outputfinanciering betreft blijft er voor de deelnemers het risico dat zij in 2021 een ander bedrag moeten gaan betalen. Met name de in het “sterker fundament” aangegeven herijking van de bijdragen op grond van het risicoprofiel van een gemeente speelt hier een rol. Hier is nog geen duidelijkheid over en zal in de komende maanden wellicht door de OD worden geconcretiseerd. Wij vragen u dan ook de gemeenteraden in een vroeg stadium goed te informeren over de ontwikkelingen op dit dossier.
- Wat heeft de OD ermee gedaan?
Bij de bestuurlijke uitgangspunten ten aanzien van de toekomstige
financieringsvorm kiest de OD voor een pilotfase van een jaar, voorafgegaan door een adaptieperiode van een half jaar. In de pilotfase toetst de OD uitgangspunten ten aanzien van de kengetallen en de systematiek aan de werkelijkheid. Eind 2022 neemt het AB een definitief besluit ten aanzien van de toekomstige financieringsvorm.
Beleids- voornemens
De doelstellingen in de begroting 2021 zijn concreet en voorzien van indicatoren voor het behalen van het resultaat. Ze zijn gericht op kwaliteit van het afhandelen van de milieutaken binnen de gestelde termijnen.
Kengetallen
Kengetallen financiële positie
- Solvabiliteitsratio 52,88
- Netto schuldquote - 22,83
- Structurele exploitatieruimte 2,84
Toelichting Kerngetallen financieel:
Netto schuldquote
Hoe lager het percentage, hoe beter. Met een netto schuldquote <90% valt de OD NHN dan ook in de minst risicovolle categorie. De OD NHN heeft zelfs een negatief percentage. Dit wordt veroorzaakt door dat de financiële middelen hoger zijn dan de schulden.Solvabiliteitsratio
Hoe hoger dit percentage, hoe beter. Een hoog ratio betekend dat de organisatie relatief veel eigen vermogen heeft en goed in staat is om aan de financiële verplichtingen te voldoen. Met een percentage >50% valt de OD NHN in de minst risicovolle categorie. Door het positieve resultaat is het eigen vermogen toegenomen en is het percentage hoger dan begroot.Structurele exploitatieruimte
Hoe hoger dit percentage, hoe beter. Een percentage boven de 0% valt in de categorie die het minst risicovol is. De OD heeft voldoende structurele baten om de structurele lasten te dekken.Doelrealisatie
In de begroting zijn de ontwikkelingen binnen de taakuitvoering 2021 benoemd. Belangrijk zijn de doorontwikkeling van Informatievoorziening & Automatisering. Daarnaast spelen de Omgevingswet en het onderzoek naar outputgerichte financiering en de keuze daarin een belangrijke rol.
Webadres
- Gemeenschappelijke regelingen Regionaal Historisch Centrum Alkmaar
Regionaal Historisch Centrum Alkmaar
Openbaar belang (doel)
Regionaal kennis- en informatiecentrum op het gebied van de lokale en regionale geschiedenis, door het opbouwen en beheren van een zo breed mogelijke collectie historische bronnen materiaal en deze op een zo actief mogelijke wijze dienstbaar maken voor een breed publiek.
Vestigingsplaats
Alkmaar
Deelnemers
Hollands Kroon, Schagen, Bergen, Den Helder, Langedijk, Heerhugowaard, Alkmaar, Castricum, Heiloo en Texel.
Structuur
Algemeen bestuur, een dagelijks bestuur, een voorzitter.
Bestuurlijk belang (zeggenschap)
In artikel 9 van de regeling is opgenomen dat ieder lid van het algemeen bestuur een aantal stemmen heeft op basis van het aantal inwoners van de gemeente, die het vertegenwoordigt. Hierbij geldt de volgende sleutel: één stem voor gemeenten tot 10.000, twee stemmen voor gemeenten tot 20.000, drie stemmen voor gemeenten tot 30.000 inwoners enzovoort. De gemeente Schagen komt hiermee op 5 stemmen. Vertegenwoordiging in het AB door burgemeester M.J.P van Kampen.
Raadsrapporteurs
B. Glashouwer en M. Struijf
Financieel belang
De bijdrage voor 2021 komt voor de gemeente Schagen uit op € 4,59 per inwoner. Naast de bijdrage hebben wij in 2021 ook een bedrag van bijna € 12.000- ontvangen vanuit de resultaatbestemming 2020. Dit bedrag is niet in onderstaande tabel verwerkt.
Ten opzichte van 2020 ging onze bijdrage met € 5 duizend omhoog. Dit was met name het gevolg van de jaarlijkse indexatie.
Bijdrage 2021
Resultaat 2021
Eigen vermogen (01-01-2021)
Eigen vermogen (31-12-2021)
Vreemd vermogen (01-01-2021)
Vreemd vermogen (31-12-2021)
213
102
439
389
0
0
Bedragen x € 1.000
Risico's
In totaal bedraagt het risico € 37.500,-. De stand van de Algemene Reserve per eind 2021 bedraagt voor resultaatbestemming € 64.949 zodat
het weerstandsvermogen van voldoende omvang is om de aanwezige risico's per eind 2021 te dekken.Zienswijze
De raad heeft voor de begroting 2021 de volgende zienswijzen kenbaar gemaakt.
De raad heeft voor de begroting 2021 geen zienswijzen ingediend.
Beleids- voornemens
Conform het beleidsplan zullen in 2021, naast het voortzetten van de reguliere taken, twee thema’s extra aandacht krijgen: het duurzaam bewaren van de digitale overheidsinformatie in het e-depot en het vergroten van de dienstverlening aan inwoners en aangesloten overheden. Het project e-depot’ verloopt volgens planning. Het streven is om binnen enkele jaren alle bij de GR aangesloten overheden hierop aan te sluiten. Voor het digitaliseren op verzoek zal in 2021 een pilot uitgevoerd worden, op basis waarvan gekozen zal worden voor de definitieve vorm van deze dienst. Hierbij zal ook de dienstverlening via het digitale ‘E-loket bouwdossiers’ meegenomen worden.
Kengetallen
Financiële kengetallen
- Netto Schuldquote -11,7%
- Solvabiliteitsratio 28,0%
- Structurele exploitatieruimte 0,9%
Toelichting financiële kengetallen
Netto schuldquote
Het getal weerspiegelt het niveau van de schuldenlast ten opzichte van de inkomsten. Het geeft een indicatie over welk beslag de rentelasten en aflossingen op de begroting leggen. Hoe lager de netto schuldquote hoe beter. De schuldquote is eind 2021 van vergelijkbare omvang met eind 2020. Er is geen sprake van een netto schuld en dus is dit kengetal kleiner dan nul.Solvabiliteit
Dit kengetal geeft inzicht in de mate waarin het Regionaal Archief in staat is haar financiële verplichtingen te voldoen. Hoe hoger de ratio, hoe beter. De solvabiliteit is gunstiger dan begroot. Het Regionaal Archief is financieel gezond en staat er qua solvabiliteit prima voor.Structurele exploitatieruimte
Dit kengetal geeft aan hoe groot de structurele exploitatieruimte is. Hoe hoger hoe beter. Een positief percentage betekent dat de structurele baten toereikend zijn om de structurele lasten te dekken. Dit kengetal is wat verminderd maar blijft positief. De lasten zijn volledig structureel en slechts beperkt te beïnvloeden en de baten blijven voor het gedeelte boven de gemeentelijke bijdragen afhankelijk van externe partijen. Dit houdt een mogelijkheid in dat deze wegvallen en dus minder structureel zijn dan de lasten. De omvang van de baten blijft afhankelijk van de lopende contracten.Doelrealisatie
Deze gemeenschappelijke regeling draagt actief bij aan de instandhouding van: culturele activiteiten, erfgoed en evenementen.
In 2021 is het volgende gerealiseerd:
- Op basis van de door de VNG ontwikkelde KPI's is verslag uitgebracht aan colleges van B&W van bijna alle aangesloten gemeenten en op basis van deze rapportage is een benchmark samengesteld, die is verspreid onder alle aangesloten gemeenten;
- Er zijn aspectinspecties uitgevoerd bij de gemeenten Alkmaar, Den Helder, Hollands Kroon en Schagen. Deze inspecties richten zich specifiek op de toetsing van het zaaksysteem en daaraan gekoppelde taak specifieke applicaties (TSA's).
- In tweede helft van 2021 zijn er bij de gemeenten Castricum, Heiloo en Schagen inspecties gehouden ter beoordeling van de archiefruimten.
- In het kader van het toezicht op de niet-overgebrachte archieven heeft de gemeentelijke archiefinspectie de Sector Interbestuurlijk Toezicht van de Provincie Noord-Holland ondersteund in de uitvoering van haar (inspectie)werkzaamheden.
- Verschillende vernietigingslijsten van gemeenten/GR zijn beoordeeld. Namens de archivaris heeft Team Archiefinspectie hiervoor machtigingen tot vernietiging afgegeven.
Webadres
- Gemeenschappelijke regelingen Archeologie West-Friesland
Archeologie West-Friesland
Openbaar belang (doel)
De regeling draagt bij aan de slagvaardigheid van de gemeente met betrekking tot gebiedsontwikkeling en ruimtelijke ordeningsprocessen. Tevens versterkt het de cultuurhistorische identiteit.
Vestigingsplaats
Hoorn
Deelnemers
Drechterland, Enkhuizen, Hoorn, Koggenland, Medemblik, Opmeer, Stede Broec, Texel en Schagen.
Structuur
Het betreft een gemeenschappelijke regeling op grond van artikel 8 lid 3 Wet gemeenschappelijke regeling waarbij de gemeente Hoorn als centrumgemeente fungeert.
Bestuurlijk belang (zeggenschap)
Er is sprake van een lichte vorm van samenwerking, waar delegeren en mandateren niet aan de orde zijn.
Raadsrapporteurs
Deze zijn niet benoemd.
Financieel belang
Bijdrage 2021
Resultaat 2021
Eigen vermogen (01-01-2020)
Eigen vermogen (31-12-2021)
Vreemd vermogen (01-01-2021)
Vreemd vermogen (31-12-2021)
79
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
Bedragen x € 1.000
Risico's
De financiële verplichting geldt voor in ieder geval twee kalenderjaren en ook de opzegtermijn is twee kalenderjaren vanwege de maximale aanleveringstermijn voor rapporten over archeologisch onderzoek.
Zienswijze
Gelet op de lichte vorm van deze gemeenschappelijke regeling zijn het geven van zienswijzen op de begroting niet van toepassing.
Beleids- voornemens
Bij nieuwe bestemmingsplannen worden de archeologische- maar ook de cultuurhistorische waarden meegenomen door Archeologie West-Friesland. Hierdoor ontstaat een beter advies en kan voorkomen worden dat archeologische waarden worden aangetast of verloren gaan.
Kengetallen
n.v.t.
Doelrealisatie
We willen onze inwoners op een efficiënte manier helpen waarmee we dasdfasdf asdfad
willen voorkomen dat ‘onnodig’ onderzoek wordt uitgevoerd.
Webadres
willen voorkomen dat "onnodig onderzoek wordt uitgevoerd. Voor het jaar 2021 Is voor de gemeente Schagen het volgende gedaan:
In 2021 heeft Archeologie West-Friesland) extra werk voor ons verricht. Dit had betrekking op het opstellen van een archeologische waardenkaart. Ook zijn werkzaamheden m.b.t. de Omgevingsvisie en bestemmingsplannen voor ons verricht.
www.archeologiewestfriesland.nl
Overige verbonden partijen
- Overige verbonden partijen NV Bank Nederlandse Gemeenten
NV Bank Nederlandse Gemeenten
Openbaar belang (doel)
De BNG is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. Volgens de statuten is de BNG "bankier ten dienste van overheden", zoals gemeenten, provincies, gemeenschappelijke regelingen, politieregio's en met overheden verbonden instellingen en bedrijven op het terrein van volkshuisvesting, openbaar nut, onderwijs en gezondheidszorg. Door middel van zo goedkoop mogelijke financiële dienstverlening biedt de bank toegevoegde waarde aan haar aandeelhouders en de Nederlandse publieke sector.
Vestigingsplaats
Den Haag
Deelnemers
De Staat (50%), gemeenten, provincies en een hoogheemraadschap.
Structuur
NV, Raad van Commissarissen, Raad van Bestuur, Directie en staf, aandeelhouders.
Bestuurlijk belang (zeggenschap)
Totaal aantal aandelen 55.690.720. De gemeente Schagen heeft 55.497 aandelen (0,1%).
Financieel belang
Ieder jaar wordt door de bank een dividend uitgekeerd dat gefixeerd is op 50% van de nettowinst. Op basis van het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) moeten dividendopbrengsten verantwoord worden in de jaren dat ze ontvangen worden. In 2021 is dividend ontvangen voor een bedrag van € 145.957 over de jaren 2019 en 2020.
Dividend 2021
146
Bedrag x € 1.000
Risico's
Het risico bestaat uit een lagere c.q. hogere uitkering van dividend.
Doelrealisatie
Deze verbonden partij levert een bijdrage aan doelstelling 2 van het domein Burger en bestuur.
Webadres
- Overige verbonden partijen NV Alliander
NV Alliander
Openbaar belang (doel)
Alliander is een energienetwerk. Dagelijks ondersteunt het ruim 3 miljoen klanten met toegang tot energie. Het zorgt voor een betaalbare, betrouwbare en bereikbare energievoorziening in en groot deel van Nederland. Als netwerkbedrijf is Alliander verantwoordelijk voor de regionale distributie van energie, zoals elektriciteit, (bio)gas en warmte. Alliander wil haar positieve invloed, zoals het welzijn van de klanten vergroten dankzij een betrouwbare, betaalbare en voor iedereen onder gelijke condities toegankelijke energievoorziening. Daarnaast wil Alliander haar negatieve invloed, zoals de uitstoot van broeikasgassen, minimaliseren.
Vestigingsplaats
Arnhem
Deelnemers
4 provincies en 74 gemeenten
Structuur
NV, Raad van bestuur, Raad van Commissarissen, Algemene vergadering van Aandeelhouders
Bestuurlijk belang (zeggenschap)
De grootste aandeelhouders zijn de provincies Gelderland (44,68%), Friesland (12,65%) en Noord-Hollands (9,16%) en de gemeente Amsterdam (9,16%). De overige aandeelhouders hebben minder dan 3% aandelen. De gemeente Schagen bezit 334.35 aandelen (0,244%)
Financieel belang
De gemeente levert geen financiële bijdrage.
Dividend 2021
229
Bedrag x € 1.000
Risico's
Het risico bestaat uit een lagere c.q. hogere uitkering van dividend.
Doelrealisatie
Deze verbonden partij levert een bijdrage aan het domein Leefomgeving en duurzaamheid (Verduurzaming van de leefomgeving).
Webadres
- Overige verbonden partijen NV Huisvuilcentrale Noord-Holland (HVC)
NV Huisvuilcentrale Noord-Holland (HVC)
Openbaar belang (doel)
De HVC verwerkt de door de deelnemende gemeenten en waterschappen aangeleverde afvalstoffen. Het doel van de huisvuilcentrale is bij te dragen aan een duurzame samenleving en gemeenten en waterschappen te kunnen ondersteunen bij het behalen van hun milieu- en klimaatdoelstellingen.
Vestigingsplaats
Alkmaar
Deelnemers
46 gemeenten en 6 waterschappen
Structuur
NV, Raad van Commissarissen, directeur en stakeholders (aandeelhouders).
Bestuurlijk belang (zeggenschap)
De gemeente Schagen is aandeelhouder in de NV. Van 2.914 aandelen A heeft Schagen 72 aandelen in zijn bezit. Dit betekent een bestuurlijk belang van 2,4%
Financieel belang
Er is geen informatie beschikbaar voor het jaar 2021. De laatste bekende gegevens komen uit het jaarverslag 2020. Uit dit verslag blijkt het eigen vermogen per 31-12-2020 € 142 miljoen te bedragen.
Bijdrage 2021
5.227
Bedrag x € 1.000
Risico's
Een aanwezig financieel risico zit in het feit dat HVC is opgericht zonder eigen vermogen. Bij de oprichting van de HVC hebben de aandeelhouders ervoor gekozen om met elkaar garant te staan voor de investeringen die de HVC doet. Juist deze constructie stelt de HVC in staat om tegen gunstige voorwaarden leningen te kunnen afsluiten, waarmee investeringen worden gedaan waarvan de meerwaarde (energie of geld) terugvloeit naar diezelfde aandeelhouders. Het financieel meerjarenperspectief van HVC geeft de aandeelhouders het vertrouwen dat de hoofdelijke garantstelling binnen afzienbare termijn (uiterlijk 2024) tot het verleden kan behoren. De aandeelhoudersvergadering stemde in met het voorstel van de raad van commissarissen om - ondanks het gunstige perspectief - de komende jaren extra in te zetten op financiële onafhankelijkheid door alle nettoresultaten jaarlijks aan het eigen vermogen toe te voegen. Dit blijft overigens een besluit dat elk jaar separaat voorgelegd zal worden, waarmee keuzemogelijkheden open blijven. De toezegging van de directie dat de HVC d.m.v. een extra efficiency-slag een extra duit in het zakje doet, werd met instemming ontvangen. Uitgangspunt daarbij is dat bezuinigingen binnen het bedrijf niet mogen leiden tot inboeten op de kwaliteit van de dienstverlening
Doelrealisatie
De doelen van de HVC zijn meerwaarde en maatwerk leveren voor de aandeelhouders op het gebied van hergebruik van grondstoffen, afvalbeheer en het opwekken en leveren van duurzame energie. De gegevens van boekjaar 2021 zijn nog niet beschikbaar.
Streven naar de landelijke doelstelling van 75% gescheiden inzameling en hergebruik van huishoudelijk afval in 2020. Bijdragen aan het realiseren van de ambitie van 14% duurzame energie in 2020 voor gemeenten en waterschappen. En de bedrijfsvoering verduurzamen, zoveel mogelijk en daarnaast investeren in innovatie projecten, bieden een van een veilige werkomgeving en staan voor transparante
communicatie met onze belanghebbenden. Ter ondersteuning van de bovengenoemde doelen heeft de gemeente Schagen een nieuwe dienstverleningsovereenkomst afgesloten voor een periode van 15 jaar.Webadres
- Overige verbonden partijen Ontwikkelingsbedrijf Noord-Holland Noord
Ontwikkelingsbedrijf Noord-Holland Noord
Openbaar belang (doel)
Het Ontwikkelingsbedrijf Noord-Holland Noord (ONHN) is opgericht om het innovatieve vermogen en de ruimtelijk omstandigheden van regio Noord-Holland Noord optimaal te benutten. Samen met de aandeelhouders en partners worden de kansen in de regio opgepakt.. ONHN creëert samen met overheid, bedrijfsleven en onderwijs de gezonde voedingsbodem voor een succesvolle regio nu en in de toekomst. Het gaat daarbij om de concurrentiekracht van de regio duurzaam te versterken. Hierdoor ontstaat groei van werkgelegenheid. Het gevolg hierin is onder andere een vitaler platteland, bloeiende kernen en steden en daardoor meer regionale welvaart. Dit doen we door de maatschappelijke vraagstukken zoals op het gebied van voeding, vrije tijd en energie te vertalen in economische kansen. Dit betekent goed oog hebben en houden voor markt-, technologische en maatschappelijke ontwikkelingen en de impact hiervan voor onze regionale speerpuntclusters agri & food, energie & water (maritiem) en toerisme & recreatie en de mogelijke cross-overs tussen deze speerpuntclusters.
Vestigingsplaats
Alkmaar
Deelnemers
Het Ontwikkelingsbedrijf Noord-Holland Noord (NHN) is een uitvoeringsorganisatie van 17 gemeenten in Noord-Holland Noord en Provincie Noord-Holland.
Structuur
NV, Raad van Commissarissen, directeur, aandeelhouders en stakeholders.
Bestuurlijk belang (zeggenschap)
# Aandelen % Aandelen
de Provincie 26.460 49%
de Aandeelhouders gevestigd in Regio
West-Friesland, gezamenlijk 9.180 17%
de Aandeelhouders gevestigd in Regio
Alkmaar, gezamenlijk 9.180 17%
de Aandeelhouders gevestigd in Regio
Kop van Noord-Holland, gezamenlijk 9.180 17%Binnen de regio Kop van Noord-Holland is de verdeling 3:3:3:1
(Den Helder, Hollands Kroon, Schagen, Texel) gehanteerd waarbij het totaal aantal aandelen voor Schagen 2.754 bedraagt.Financieel belang
Er is een Aandeelhoudersovereenkomst en Dienstverleningsovereenkomst voor periode 2018-2025. Jaarlijkse financiële bijdrage: voor de gemeente Schagen wordt de bijdrage geraamd op € 112 duizend exclusief BTW inclusief de bijdrage voor Greenport.
Bijdrage 2021
112
Bedrag x € 1.000
Risico's
Zoals afgesproken in de Aandeelhoudersovereenkomst en de Dienstverleningsovereenkomst tussen partijen heeft in 2021 een tussentijdse evaluatie van de samenwerking plaatsgevonden. Op basis van de resultaten van de evaluatie is geconcludeerd dat de activiteiten van het Ontwikkelingsbedrijf op niveau worden uitgevoerd. De evaluatie heeft geleid tot een aanpassing van de bestuurlijke structuur op NHN schaal. Een regionale Investeringsagenda wordt opgesteld. Dit kan financiële consequenties met zich meebrengen.
NB. De Vastgoed- en participatieactiviteiten zijn de afgelopen jaren op een verantwoorde wijze afgebouwd. Verantwoord wil zeggen dat de continuïteit van de N.V. niet in het geding is.Doelrealisatie
Deze verbonden partij levert onze gemeente een bijdrage aan resultaat 1.6 van het economisch domein (Wij werken regionaal samen om de economische toekomst van de regio te versterken).
Webadres
- Overige verbonden partijen Surplus
Surplus
Openbaar belang (doel)
Het doel van de stichting is te komen tot bestuurlijke schaalvergroting op het gebied van bestuur, management en ondersteuning en het geven van meerwaarde voor de scholen c.q. het onderwijsveld.
Vestigingsplaats
Schagen
Deelnemers
De gemeente Schagen en Hollands Kroon.
Structuur
Surplus is een stichting.
Bestuurlijk belang (zeggenschap)
Er is geen sprake van directe bestuurlijke participatie. De gemeenteraad besluit wel tot de benoeming van de leden van de raad van toezicht die namens de gemeente het toezicht uitvoeren. De voordracht van de leden verzorgt Surplus. De overheid moet van rechtswege een meerderheidsbelang in de raad van toezicht hebben. De gemeente houdt extern toezicht.
Financieel belang
Er is geen sprake van een financiële participatie.
Bijdrage 2021
0
Bedrag x € 1.000
Risico's
In geval van een faillissement bestaat de wettelijk vastgelegde plicht om te zorgen voor voldoende openbaar onderwijs en dus de kosten die daar uit voort kunnen vloeien.
Het aantal leerlingen neemt af en daarmee de Rijksfinanciering. Om exploitatieproblemen en eventueel druk op de kwaliteit van het onderwijs in de toekomst te voorkomen, onderzoekt Surplus samenwerkingsmogelijkheden en vormen.Doelrealisatie
Surplus levert samen met andere schoolbesturen primair onderwijs een bijdrage aan het realiseren van doelstelling 1 van het Sociaal domein. Met dien verstande, dat zij het openbare onderwijs voor de gemeente verzorgen.
Webadres
- Overige verbonden partijen Mobipunt
Mobipunt
Openbaar belang (doel)
De aandeelhouders streven ernaar samen met de Vennootschap tenminste 40 Mobipunten, 40 deelauto’s en 60 deelfietsen in de deelnemende gemeenten te realiseren gedurende de Pilotfase.
Vestigingsplaats
Anna Paulowna
Deelnemers
Gemeente Den Helder, Hollands Kroon en Schagen
Structuur
B.V. , directie (1 lid), Algemene vergadering van aandeelhouders
Bestuurlijk belang (zeggenschap)
De gemeente Schagen bezit 100 (33,33%) aandelen op een totaal van 300 aandelen.
Financieel belang
Financiële participatie. Nominale waarde per aandeel € 1,00, plus een agio van € 259.900,00.
Bijdrage 2021
0,3
Bedrag x € 1.000
Risico's
Financiële bijdrage indien beheer en exploitatie van de Mobipunten c.a. niet rendabel blijkt.
Doelrealisatie
Deze verbonden partij levert een bijdrage aan doelstelling 2 van het domein leefomgeving en duurzaamheid.
Webadres
Geen