Domein samenleving en gezondheid

Wat heeft het gekost?

Wat heeft het gekost?

Bedragen x € 1.000,-

Omschrijving

Primaire Begroting 2021

Begroting 2021 na wijziging

Rekening 2021

Verschil

Lasten

53.660

63.384

62.216

1.168

Baten

18.304

24.504

23.692

-812

Saldo

-35.355

-38.880

-38.524

356

V

Totale lasten per doelstelling per resultaat

Bedragen x € 1.000,-

Omschrijving

Primaire Begroting 2021

Begroting 2021 na wijziging

Rekening 2021

Verschil

SG1.1

Ieder kind kan zich ontwikkelen en ontplooien tot een zelfstandige volwassene

5.684

5.319

5.169

149

SG1.2

Er is ondersteuning en jeugdhulp voor onze inwoners die dat nodig hebben

9.263

11.855

12.090

-235

SG1.3

Waar nodig biedt de gemeente (tijdelijk) ondersteuning om te kunnen voorzien in eigen levensonderhoud of te participeren naar vermogen

13.359

16.911

15.263

1.648

SG1.4

Er is voor inwoners met een inkomen op of onder het bestaansminimum (tijdelijke) ondersteuning

1.729

1.815

2.005

-190

SG1

Inwoners van Schagen kunnen, waar nodig via onderwijs, jeugdhulp en inkomensondersteuning deelnemen aan de samenleving

30.035

35.899

34.527

1.372

SG2.1

Inwoners geven zelf vorm aan deelname en ontmoeting

475

694

547

146

SG2.2

Ter bevordering van deelname en ontmoeting bieden we algemene voorzieningen aan voor sport en cultuur en faciliteren we accommodaties

5.370

7.661

7.933

-271

SG2.3

Het veiligheidsbewustzijn bij burgers is vergroot, zowel op het sociale als het fysieke vlak

5.942

5.904

5.892

13

SG2

Inwoners van Schagen geven hun sport, sociale en culturele leefomgeving en beleving vorm

11.786

14.259

14.372

-112

SG3.1

De inwoners zijn in staat om zelf te voorzien in hun eigen ondersteuning en zorg

2.263

2.172

2.259

-86

SG3.2

Voor inwoners die (tijdelijk) niet zelf kunnen voorzien in hun zorg is een vangnet van maatwerkvoorzieningen beschikbaar

7.463

8.879

8.960

-81

SG3.3

Inwoners van Schagen kunnen kiezen voor een gezonde leefstijl

2.112

2.174

2.098

76

SG3

Inwoners van Schagen kunnen, waar nodig met steun van (vrijwillige) zorg, gezond leven

11.839

13.225

13.317

-92

Totaal Lasten Domein samenleving en gezondheid

63.384

63.384

62.216

1.168

V

Toelichting verschillen Lasten

SG 1.1

  • De school Wegwijzer/Wielewaal is in eigendom en beheer van de gemeente. Wij ontvangen een leerling-afhankelijke vergoeding van het schoolbestuur. De berekende vergoeding op basis van het leerlingenaantal van 1 oktober 2020 is gelijk aan de raming in onze begroting. Omdat de gemaakte kosten voor het beheer en onderhoud van het gebouw lager zijn uitgevallen (46V)), ontstaat op dit budget een overschot.
  • In 2021 zijn extra gelden beschikbaar gesteld in het steunpakket ter compensatie van de coronapandemie voor Noodopvang kinderen van ouders met cruciale beroepen. Dit om de Peuteropvang voor kinderen van ouders met deze beroepen open te houden. De uiteindelijke kosten voor deze maatregel zijn lager dan de beschikbaar gestelde middelen (46V).
  • In 2021 is er fors minder besteed aan de SMI (sociaal medische indicatie) dan het jaar daarvoor. Dit heeft twee oorzaken.

1: we zijn strenger geworden in het verlengen van SMI-regelingen. De verlengingen werden  in het verleden ruimhartig toegekend, waardoor ouders niet goed gestimuleerd werden om de problematiek zo efficiënt mogelijk aan te pakken. Eind 2019 is besloten dat bij een verlengingsaanvraag twee consulenten moeten besluiten; een Wmo-consulent en jeugd-consulent. Dit heeft tot minder verlengingen van SMI’s geleid.
2: een voorwaarde voor de toekenning van een SMI is dat de ouder actief in behandeling gaat om de gezondheid van zichzelf en de thuissituatie te verbeteren. Deze behandelingen lopen meestal via de GGZ. Echter, door de coronapandemie konden veel behandelingen niet starten. Zolang een ouder niet kan starten met de behandeling en het verantwoord is om hiermee nog te wachten, wordt de SMI niet toegekend (12V).

  • Als gevolg van de corona-epidemie heeft geen leerlingenvervoer plaatsgevonden tijdens een periode dat de scholen gesloten waren. Of het vond in beperkte mate plaats. De kosten voor het vervoeren van de leerlingen zijn hierdoor lager uitgevallen (70V).
  • Het budget schoolmaatschappelijk werk is overschreden. Dit omdat conform de overeenkomst die is afgesloten dit jaar nog een nabetaling moest plaatsvinden aan Parlan. De nabetaling was voor de werkzaamheden van schoolmaatschappelijk werk voor het voortgezet onderwijs. Deze nabetaling heeft een structureel karakter (33N).
  • Overige verschillen zorgen voor een voordeel (8V).

SG 1.2

  • Bij het opstellen van de begroting is de begroting  van de GGD in het kader van Veilig Thuis overgenomen. In het Regionaal Portefeuillehouders overleg van 27 augustus 2020 is besloten om voor een deel van de kosten (huisvestingskosten) voor Veilig Thuis de DUVO-gelden in te zetten die de centrum gemeenten. Voor Schagen zorgt dit voor een besparing op het budget van Veilig thuis (65V).
  • In 2021 zijn de zorgkosten voor de jeugd in de 2e tussenrapportage 2021 naar boven bijgesteld. Dit op basis van de gemaakte zorgkosten uit de kwartaalrapportages. En op basis van de landelijke trend dat de zorgkosten jeugd toenemen door de  coronapandemie. Nu blijkt dat voor het onderdeel 'gedwongen kader' de werkelijke kosten lager uitvallen. Daarom is dit jaar een incidenteel voordeel te melden (149V).
  • Ook met betrekking tot de maatwerkvoorzieningen jeugd zijn er in 2021 budgetten naar boven bijgesteld. Dit op basis van de gemaakte zorgkosten uit de kwartaalrapportage. En op basis van de landelijke trend dat de zorgkosten jeugd toenemen vanwege de coronapandemie. Gedurende het jaar 2021 hebben wij dit via kwartaalrapportages gevolgd. In het laatste kwartaal blijken er toch meer zorgkosten naar voren te komen dan verwacht. Dit als gevolg van duurdere trajecten en meerkosten door de corona crisis. Bij dit onderdeel blijkt dat de kosten hoger uitvallen dan volgens de trend was voorspeld. Dit zorgt voor een nadeel (447N).
  • Overige verschillen zorgen voor een nadeel (2N).

SG 1.3

  • Door een grotere uitstroom, van het aantal cliënten met een bijstandsuitkering hebben we structureel minder uitkeringskosten. Deze lagere lasten worden gecompenseerd door een vergoeding vanuit het Rijk, in het kader van de BUIG (zie batenkant) (130V).
  • Als gevolg van de coronapandemie is er ook minder gebruik gemaakt van het geluksbudget. Dit komt omdat er ook minder activiteiten dit jaar georganiseerd zijn waarvoor het geluksbudget ingezet kon worden (43V).
  • Veel zelfstandige ondernemers zien hun inkomsten fors teruglopen als gevolg van de corona crisis. Daarom heeft het kabinet de Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers ingesteld. Zelfstandigen met financiële problemen door de corona crisis kunnen een beroep doen op de Tozo. De Tozo kent drie regelingen. Tozo 3, is ingegaan op 1 oktober 2020 en geldt tot 1 april 2021, Tozo 4 van 1 april tot 1 juli en Tozo 5 van 1 juli tot 1 oktober 2021. Vanuit het rijk zijn voorschotten verstrekt voor de uitvoering van de TOZO-regeling. In totaal heeft de gemeente Schagen voor 2021 een bedrag van € 2,8 miljoen ontvangen dat in de begroting is opgenomen. De werkelijke kosten vielen lager uit en zullen terugbetaald worden aan het Rijk waardoor een en ander budgettair neutraal verloopt (zie ook de batenkant) (1.481V).
  • Overige mutaties leiden tot een resterend nadeel (5N).

SG 1.4

  • De aanvragen op de bijzondere bijstand zijn dit jaar behoorlijk toegenomen. Dit is het gevolg van het feit dat er meer toekenningen zijn verleend voor woningaanpassingen en overbruggingsuitkeringen aan inwoners met inburgeringsstatus. Daarnaast hebben als gevolg van de coronapandemie meer mensen gebruik gemaakt van de voorzieningen die de bijzondere bijstand biedt(158N).
  • Met betrekking tot de schulddienstverlening is in 2021 minder subsidie uitgegeven aan Moneyways en Get a Grip. Dit, omdat er minder trajecten zijn uitgevoerd dan is afgesproken. Daarnaast is dit jaar rekening gehouden met de inkoop budgetbeheer. Gezien de opstart is dit hier minder gebruik van gemaakt dan waar rekening mee was gehouden (23V).  
  • Ook is dit jaar een nieuwe regeling de TONK-regeling, in het leven geroepen.  De regeling Tijdelijke Ondersteuning Noodzakelijke Kosten (TONK) is voor ondernemers die door de coronapandemie de noodzakelijke kosten (zoals woonkosten) niet meer kunnen betalen. Deze regeling is gebaseerd op de 'bijzondere bijstand'. De voorspelbaarheid in het kader van deze regeling is moeilijk te monitoren, omdat de behoefte heel breed is. Nu blijkt dat er iets meer gebruik is gemaakt van deze regeling dan waar rekening mee was gehouden (58N).
  • Overige mutaties leiden tot een resterend voordeel (3V).

SG 2.1

  • In de raad van september 2021 is, in verband met de coronapandemie, verder vervolg gegeven aan de ondersteuning door de gemeente aan verenigingen, ondernemers en instellingen. Voor verenigingen en instellingen is een bedrag van € 250.000 beschikbaar gesteld om de kosten vanwege de coronapandemie te compenseren. Vanuit de eerste inventarisatie wordt een bedrag van € 146.000 aan compensatie uitgekeerd. Hiervan heeft ook een groot deel betrekking op de dorpshuizen. Daarnaast is er minder beroep gedaan op de activiteitensubsidie sport, in verband met de coronapandemie. Per saldo ontstaat een voordeel(146V).

SG 2.2

  • De Samenwerkende Musea werken op declaratiebasis. Voor dit jaar is er minder uitgegeven, maar volgend jaar staat een aantal grotere uitgaven gepland (27V).
  • Bij de aanbesteding van het beheer van onze sporthallen en zwembaden zijn prestatieafspraken gemaakt met Schagen Actief. Een van de afspraken is dat de tekorten op de exploitatie van het jaarresultaat worden verrekend met de gemeente. Daarnaast vindt er een afrekening plaats van het afgesproken bonus/malus systeem (toename bezoekers, stijging omzet, afname kosten) over 2021. Op basis van de huidige gegevens ontstaat een besparing op het huidige budget (110V).
  • Dit jaar zijn de gelden voor de Regeling Specifieke Uitkering Stimulering Sport over 2020 afgerekend. Deze verkregen gelden zijn gerelateerd aan de BTW-kosten van  investeringen en exploitatie van sportvoorzieningen. Om deze gelden voor sport te behouden, worden deze gelden gestort in de reserve accommodatiebeleid. Zie hiervoor ook de batenkant. (426N)).
  • Dit jaar is het project kunst op 2 rotondes uitgevoerd. Deze kunstwerken zijn geplaatst bij de rotonde Zuiderweg en de rotonde Harenkarspelweg/Oostwal. De afrekening van dit project moet nog ontvangen worden, waardoor er ten opzichte van het beschikbare budget nu een voordeel ontstaat (11V). Hier tegenover staat een onttrekking uit de reserve aankoop kunstwerken.
  • Overige mutaties leiden tot een resterend voordeel (7V).

SG 2.3

  • Voor het totaal van de reddingsbrigades was er sprake van een overschrijding van het bestaande budget. Binnen de investeringen was rekening gehouden met de aanschaf van een waterscooter. Omdat de uiteindelijke aanschaf onder het grensbedrag voor activeren (25K) lag, zijn deze kosten ten laste van de reguliere exploitatiebudget gebracht. Andere oorzaken zijn: noodzakelijke kosten voor binneninrichting voertuig, hogere materieelkosten voor de nieuw aangeschafte boot, tijdelijke huur vervangende auto, meer kosten gemaakt voor reparatie. Ook hebben we extra kosten gemaakt voor werkpakken voor in water (53N).
  • Vanuit het Rijk is een tegemoetkoming voor ondernemers en verengingen beschikbaar gesteld, voor controle van corona toegangsbewijzen. Schagen heeft hiervoor een bedrag van €60.288 voor geschoten uit het budget Aanpak Corona. Toetsing van de aanvragen is door het Rijk bij de Veiligheidsregio neergelegd. De VR heeft inmiddels het bedrag volledig aan Schagen uitbetaald. Daarnaast zijn ook de aanpassingen op de markt (belijning) uit dit budget betaald. Zie ook de toelichting bij de baten (54N).
  • Een investeringskrediet voor handhaving is in 2021 (nog) niet volledig uitgegeven.  Omdat deze kapitaallasten worden gedekt vanuit de reserves, heeft dit voordeel per saldo geen effect op het rekeningresultaat (82V).
  • Overige verschillen (12V).

SG 3.1

  • Bij de behandeling van de begroting 2019 is een amendement aangenomen om het mantelzorg compliment te verhogen van 25 naar 50 euro per compliment. Hierop is de begroting aangepast. Echter blijkt dat naast deze verhoging er ook meer aanvragen zijn ingediend (16N).
  • Door de hogere toestroom van nieuwkomers in 2021 is er meer gebruik gemaakt van tolk werkzaamheden dan voorgaande jaren (9N).
  • Van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties is, vooruit lopend op de meicirculaire 2021 van het gemeentefonds, informatie ontvangen over het 4e steunpakket corona crisis. Onderdeel hiervan is een extra budget voor bestrijding eenzaamheid ouderen. Dit budget is met hulp van de organisaties Wonen plus Welzijn en sportservice hiervoor ingezet. Daarnaast zijn er vergoedingen betaald aan ouderen voor de reiskosten die gemaakt moesten worden om naar de diverse priklocaties te komen (19N).
  • Het jaarlijks gehouden klanttevredenheidsonderzoek voor 2021 is iets duurder uitgevallen(5N).
  • Voor het uitvoeren van het werkplan bewustwording kwetsbare vrijwilligers is in 2021 een incidentele subsidie verstrekt (7N).
  • Het budget voor huisvestingskosten voor sociaal en culturele instellingen is overschreden. Dit

      omdat er meer noodzakelijk groot onderhoud moest plaatsvinden en schoonmaakkosten
      iets hoger uitvielen(29N).

  • Overige mutaties leiden tot een resterend nadeel (1N).

SG 3.2

  • Vanuit het Rijk zijn gelden ontvangen voor de uitvoering de Wet verplichte GGZ Meld en Hoorplicht. De werkzaamheden zijn belegd bij de GGD voor de uitvoering van deze nieuwe regeling. Nu blijken de kosten voor de uitvoering van deze nieuwe taak lager te liggen dan er aan vergoeding beschikbaar is gesteld (9V).
  • De kosten voor Begeleiding in het kader van de WMO zijn hoger uitgevallen ten opzichte van de 2e rapportage 2021. Dit heeft voornamelijk te maken met de nagekomen lasten uit het jaar 2020 en de toename van begeleiding in het laatste kwartaal van dit jaar (170N).
  • Bij Huishoudelijke Hulp was in 2020 een sterke groei te zien van het aantal aanvragen, als gevolg van invoering abonnementstarief. Daarnaast waren de effecten van de vergrijzing en het feit dat inwoners langer zelfstandig thuis wonen ook een onderdeel van de groei. De begroting 2021 is via de 1e rapportage 2021 hierop aangepast. De meegenomen stijging van het budget is dit jaar iets lager uitgevallen (47V).
  • Dit jaar is meer gebruik gemaakt van de voorzieningen in het kader van de WMO zoals de hulpmiddelen. De vervoersvoorziening en woningaanpassingen zijn daarbij achter gebleven, in verband met de corona pandemie. Per saldo ontstaat een nadeel (34V).
  • Overige mutaties leiden tot een resterend nadeel (1N).

SG 3.3

  • In het Algemeen Bestuur van de GGD zijn de 1e en 2e begrotingswijziging 2021 vastgesteld, Hierin is, de gemeentelijke bijdrage 2021 iets aangepast. Dit leverde een verlaging van de gemeentelijke bijdrage op (17V).
  • Voor het project "Ik Lekker Fit " is jaarlijks een bedrag geraamd van € 160.000,-. Door de corona-pandemie kon een aantal activiteiten niet tot uitvoering gebracht worden. Hierdoor zijn er minder kosten gemaakt dan waar rekening mee was gehouden (40V). Daarnaast zijn wat minder bijkomende kosten gemaakt voor jongeren op gezond gewicht (11V).
  • Overige mutaties leiden tot een resterend voordeel (8V).

Totale baten per doelstelling per resultaat

Bedragen x € 1.000,-

Omschrijving

Primaire Begroting 2021

Begroting 2021 na wijziging

Rekening 2021

Verschil

SG1.1

Ieder kind kan zich ontwikkelen en ontplooien tot een zelfstandige volwassene

1.670

1.773

1.734

39

SG1.2

Er is ondersteuning en jeugdhulp voor onze inwoners die dat nodig hebben

0

165

172

-7

SG1.3

Waar nodig biedt de gemeente (tijdelijk) ondersteuning om te kunnen voorzien in eigen levensonderhoud of te participeren naar vermogen

8.905

12.383

11.053

1.330

SG1.4

Er is voor inwoners met een inkomen op of onder het bestaansminimum (tijdelijke) ondersteuning

60

60

57

3

SG1

Inwoners van Schagen kunnen, waar nodig via onderwijs, jeugdhulp en inkomensondersteuning deelnemen aan de samenleving

10.635

14.381

13.016

1.365

SG2.1

Inwoners geven zelf vorm aan deelname en ontmoeting

0

0

0

0

SG2.2

Ter bevordering van deelname en ontmoeting bieden we algemene voorzieningen aan voor sport en cultuur en faciliteren we accommodaties

917

3.070

3.419

-349

SG2.3

Het veiligheidsbewustzijn bij burgers is vergroot, zowel op het sociale als het fysieke vlak

308

523

627

-104

SG2

Inwoners van Schagen geven hun sport, sociale en culturele leefomgeving en beleving vorm

1.225

3.593

4.046

-453

SG3.1

De inwoners zijn in staat om zelf te voorzien in hun eigen ondersteuning en zorg

6.119

6.200

6.329

-129

SG3.2

Voor inwoners die (tijdelijk) niet zelf kunnen voorzien in hun zorg is een vangnet van maatwerkvoorzieningen beschikbaar

325

300

271

29

SG3.3

Inwoners van Schagen kunnen kiezen voor een gezonde leefstijl

0

30

30

0

SG3

Inwoners van Schagen kunnen, waar nodig met steun van (vrijwillige) zorg, gezond leven

6.444

6.530

6.630

-100

Totaal Baten Domein samenleving en gezondheid

18.304

24.504

23.692

812

N

Toelichting verschillen Baten

SG 1.1

  • Het tempo voor het doen van investeringen heeft in de werkelijkheid een andere dynamiek  dan waarmee in de begroting is gerekend. Hierdoor zijn er binnen dit resultaat hogere lasten verantwoord. Conform de besluitvorming over onderwijshuisvesting  worden deze kapitaallasten van de diverse kredieten verrekend met de reserve basisonderwijs. Doordat er minder kosten zijn gemaakt, wordt er ook minder onttrokken uit de reserve(17N).
  • Vorig jaar is een nieuwe rekenformule vanuit het Rijk toegepast op het budget voor gemeentelijk onderwijs achterstandenbeleid (GOAB). De middelen die dit jaar zijn ontvangen, maar waarbij de besteding achterblijft, kunnen gebruikt worden om voor de komende twee jaar hier invulling aan te geven. Een van de activiteiten die in afgelopen tijd zijn ingezet is het voorstel om ouders van kinderen met een VVE indicatie de eerste 8 uur een eigen bijdrage te laten betalen. Dit kunnen zij betalen vanuit kinderopvang toeslag belastingdienst óf gemeentelijke subsidietabel. Bij het voorstel hoort dat wij de laatste 8 uur gratis aan bieden. Gratis voor de ouders houdt in dat de gemeente een vergoeding aan de kinderopvangorganisatie betaalt van €11,39 per uur per kind met een VVE indicatie, tot maximaal 8 uur. Dit jaar is meer uitgegeven dan de verkregen rijksvergoeding. Doordat er nog middelen zijn gereserveerd voor het Onderwijs Achterstandenbeleid (OAB)van voorgaande jaren kan dit onttrokken worden(52V).  
  • Voor het uitvoeren van de Regionaal Meld en Coördinatiepunt (RMC) wordt in regioverband invulling gegeven, waarbij Den Helder als centrum gemeente fungeert. Vanuit de gemeente Den Helder worden via een verdeelsleutel de vergoedingen vanuit het rijk verdeel. Hierop worden de vergoedingen voor de coördinator RMC gecorrigeerd  en aan het P-budget toegevoegd. Met deze correctie ontstaat een tekort op de RMC-gelden (71N).
  • Overige mutaties leiden tot een resterend nadeel (3N).

SG 1.2

  • Bij de jaarrekening 2016 is een bedrag van het overschot ingezet voor de uitvoering van een aantal projecten binnen het sociaal domein. Bij aantal van deze projecten zijn nog niet alle activiteiten uitgevoerd. De onttrekking uit de reserve decentralisatie sociaal domein, die hieraan verbonden is, loopt daarmee ook iets uit (22V).
  • In sommige gevallen worden, in het kader van de zorg voor de jeugd ook een aantal zorgtrajecten die onterecht zijn ontvangen via terugvordering verhaalt. Hiervoor is in de begroting een bedrag opgenomen. De werkelijke terugvordering valt dit jaar lager uit (15N).

SG 1.3

  • Gedurende het jaar vinden er terugvorderingen plaats van uitkeringen die onterecht zijn verstrekt in het kader van de BUIG. In 2021 is meer teruggevorderd dan het bedrag wat is meegenomen in de begroting. Ook zijn ook nog wat rentedragende leningen afgelost. (144V).
  • Veel zelfstandige ondernemers zien hun inkomsten fors teruglopen, als gevolg van de corona crisis. Daarom heeft het kabinet de Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers ingesteld. Zelfstandigen met financiële problemen door de corona crisis kunnen een beroep doen op de Tozo. De Tozo kent drie regelingen. Tozo 3, is ingegaan op 1 oktober 2020 en geldt tot 1 april 2021, Tozo 4 van 1 april tot 1 juli en Tozo 5 van 1 juli tot 1 oktober 2021. Vanuit het rijk zijn voorschotten verstrekt voor de uitvoering van de TOZO-regeling. In totaal heeft de gemeente Schagen voor 2021 een bedrag van € 2.764.228,- ontvangen dat in de begroting is opgenomen. De werkelijke kosten vielen lager uit en zullen terugbetaald worden aan het Rijk waardoor een en ander budgettair neutraal verloopt (1.481N).
  • Dit jaar is de afrekening BBZ binnen gekomen over het jaar 2019. De afrekening valt lager uit dan geraamd. Daarnaast zijn er in verband met de coronapandemie ook minder inkomsten ontvangen uit rentedragende leningen op de BBZ (35N).
  • Vanuit de Gemeenschappelijke Regeling gesubsidieerde arbeid Kop van Noord-Holland is een bedrag terugontvangen. Dit als gevolg van het achterblijven van plaatsingen in het kader van Duurzaam aan het werk met Loonkostensubsidie.

Dit betreft 50% van de niet bestede loonsom. (40V).

  • Overige mutaties leiden tot een resterend nadeel (2V).

SG 1.4

  • Dit jaar is bij de bijzondere bijstand minder teruggevorderd dan waar rekening mee was gehouden. Hieruit kan geconcludeerd worden dat de verstrekte bijzondere bijstand in veel gevallen op een rechtmatige manier is afgegeven (3N).

SG 2.1

  • Geen mutaties.

SG 2.2

  • Dit jaar zijn de gelden voor de Regeling Specifieke Uitkering Stimulering Sport over 2020 afgerekend. Deze verkregen gelden zijn gerelateerd aan de BTW kosten van  investeringen en exploitatie van sportvoorzieningen. Om deze gelden voor sport te behouden worden deze gelden gestort in de reserve accommodatiebeleid.(426V)). Daarnaast is, op basis van het voorstel om compensatie te bieden voor de huren van verenigingen, meer compensatie geboden dan rekening mee was gehouden (39N).
  • Dit jaar is het project kunst op 2 rotondes uitgevoerd. Deze kunstwerken zijn geplaatst bij de rotonde Zuiderweg en de rotonde Harenkarspelweg/Oostwal. De afrekening van dit project moet nog ontvangen worden, waardoor er ten opzichte van het beschikbare budget nu een voordeel ontstaat. Hier tegenover staat een onttrekking uit de reserve aankoop kunstwerken die hierdoor lager uitvalt (28N).
  • Overige mutaties leiden tot een resterend nadeel (10N).

SG 2.3

  • Vanuit het Rijk is een tegemoetkoming voor ondernemers en verengingen beschikbaar gesteld voor controle van corona toegangsbewijzen. Schagen heeft hiervoor een bedrag van € 60.288 voor geschoten uit het budget Aanpak Corona. Toetsing van de aanvragen is door het Rijk bij de Veiligheidsregio neergelegd. De VR heeft inmiddels het bedrag volledig aan Schagen uitbetaald. Zie ook de toelichting bij de lasten (60V).
  • Het positieve jaarrekeningresultaat 2020 van de Veiligheidsregio is in 2021 naar rato verdeeld en terugbetaald aan de deelnemers. Hiervoor hebben wij een raming opgenomen in de begroting. Het werkelijke bedrag dat door de Veiligheidsregio is terugbetaald was hoger (35V).
  • Overige verschillen (9V).

SG 3.1

  • Op het einde van het jaar is de decembercirculaire ontvangen, waarbij nog gelden vanuit het rijk zijn ontvangen voor het sociaal domein. Vanuit deze gelden zijn geen verplichtingen vastgelegd, waardoor dit bedrag een positief resultaat veroorzaakt (107V).
  • Over het gehele jaar is er rente ontvangen op de lening die uitstaat voor de beheersstichting Slot Schagen. In de begroting was hier geen rekening mee gehouden, daarnaast zijn wat meer huurinkomsten ontvangen (22V).

SG 3.2

  • In diverse rapportages is aangegeven dat het afschaffen van de inkomensafhankelijke eigen bijdrage en de invoering van het abonnementstarief zullen leiden tot lagere eigen bijdrage in het kader van de WMO. De bijstelling naar beneden op de eigen bijdrage in de begroting , blijkt ten opzichte van de werkelijk ontvangen bijdrage nog iets ongunstiger uit te vallen (29N).

SG 3.3

  • Geen mutaties.
Deze pagina is gebouwd op 04/28/2022 14:42:53 met de export van 04/28/2022 14:24:36