Wat heeft het gekost?
Bedragen x € 1.000,-
Omschrijving | Primaire Begroting 2021 | Begroting 2021 na wijziging | Rekening 2021 | Verschil | |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | 31.137 | 32.830 | 31.290 | 1.539 | |
Baten | 7.787 | 8.260 | 7.717 | -543 | |
Saldo | -23.351 | -24.569 | -23.573 | 996 | V |
Totale lasten per doelstelling per resultaat
Bedragen x € 1.000,-
Omschrijving | Primaire Begroting 2021 | Begroting 2021 na wijziging | Rekening 2021 | Verschil | ||
LD1.1 | Dagelijks onderhoud, groot onderhoud en vervanging kapitaalgoederen na technische levensduur | 11.317 | 10.734 | 9.643 | 1.091 | |
---|---|---|---|---|---|---|
LD1.2 | Groot onderhoud op niveau sober en doelmatig | 5.577 | 5.617 | 5.577 | 40 | |
LD1.3 | Vervanging van kapitaalgoederen na technische levensduur | 8.231 | 9.540 | 9.069 | 471 | |
LD1 | Duurzame instandhouding van de leefomgeving | 25.126 | 25.891 | 24.289 | 1.602 | |
LD3.1 | Energietransitie naar duurzame energie | 368 | 1.195 | 1.022 | 173 | |
LD3.4 | De gemeente Schagen zet in op een circulaire economie | 5.643 | 5.743 | 5.979 | -236 | |
LD3 | Verduurzaming van de leefomgeving | 6.011 | 6.939 | 7.002 | -63 | |
Totaal Lasten Domein leefomgeving en duurzaamheid | 32.830 | 32.830 | 31.290 | 1.539 | V |
Toelichting verschillen Lasten
LD 1.1
- Binnen de exploitatie wordt ook rekening gehouden met meerjarige investeringskredieten in openbaar groen, wegen, kunstwerken en openbare verlichting van de afgelopen jaren. Deze investeringen zijn niet volledig uitgeput in 2021. Omdat deze kapitaallasten worden gedekt vanuit de reserves, heeft dit voordeel per saldo geen effect heeft op het rekeningresultaat (1.059V).
- Op de post openbare verlichting is er sprake van een overschrijding bij zowel energie als bij onderhoud en reparatie. Er hebben zich in 2021 veel storingen voorgedaan, vooral in de sfeer van kabelwerk. Dit soort storingen is vaak kostbaar om op te lossen, omdat er veel moeite gaat zitten in het lokaliseren van de storing. Mogelijk houdt het toegenomen aantal kabelstoringen verband met de recente aanleg van glasvezel.
De kosten voor energie zijn gestegen, met als belangrijkste oorzaak het toegenomen areaal lichtmasten dat naar de gemeente is gekomen door de wegenoverdracht van het hoogheemraadschap (90N).
- Het budget toegang strandslagen is voor 2021 eenmalig verhoogd met 75.000 euro met het oog op het aanbrengen van een elektrische slagboom bij strandopgang Petten. Er is wel opdracht verstrekt voor het aanbrengen van de slagboom, maar realisatie moet wachten tot voorjaar 2022. Het wachten is op een aansluiting van Liander. Tevens zijn op last van het hoogheemraadschap graafwerkzaamheden in de periode 1 oktober tot 1 april aldaar niet toegestaan (77V).
- Er is meer onderhoud gepleegd op de begraafplaatsen. Dit betreft onderhoud paden en het onkruid vrijmaken (70N).
- Overige kleine verschillen (25)
LD 1.2
- De lasten van klein en groot onderhoud riolering zijn iets voordeliger uitgepakt. Hier tegenover staat een hogere dotatie aan de egalisatie reserve riolering. Dit heeft na genoeg geen invloed op het rekeningresultaat (V40).
LD 1.3
- Dit betreft een lagere dotatie vanuit de reserve investeringen maatschappelijk nut en de reserve maatschappelijk nut. Dit komt omdat niet alle investeringen volledig zijn afgerond. Hiertegenover staan lagere afrekeningen aan de exploitatie. Dit heeft geen invloed op het rekeningresultaat (471V).
LD 3.1
- Dit betreft lagere investeringslasten klimaat. Hiertegenover staat een lagere onttrekking aan de reserve. Heeft per saldo geen invloed op rekeningsaldo (173V).
LD 3.4
- Lagere uitgaven zwerfafval. Hiertegenover staat een lagere subsidie bijdrage.
Per saldo heeft dit geen invloed op het rekeningresultaat (V50).
- De eindafrekening dienstovereenkomst afvalverwijdering lijkt nadelig uit te pakken (286N).
Totale baten per doelstelling per resultaat
Bedragen x € 1.000,-
Omschrijving | Primaire Begroting 2021 | Begroting 2021 na wijziging | Rekening 2021 | Verschil | ||
LD1.1 | Dagelijks onderhoud, groot onderhoud en vervanging kapitaalgoederen na technische levensduur | 1.513 | 1.457 | 1.103 | 354 | |
---|---|---|---|---|---|---|
LD1.2 | Groot onderhoud op niveau sober en doelmatig | 3.055 | 3.055 | 3.006 | 49 | |
LD1.3 | Vervanging van kapitaalgoederen na technische levensduur | 2.774 | 3.290 | 2.693 | 597 | |
LD1 | Duurzame instandhouding van de leefomgeving | 7.342 | 7.802 | 6.803 | 999 | |
LD3.1 | Energietransitie naar duurzame energie | 0 | 14 | 14 | 0 | |
LD3.4 | De gemeente Schagen zet in op een circulaire economie | 444 | 444 | 900 | -456 | |
LD3 | Verduurzaming van de leefomgeving | 444 | 458 | 914 | -456 | |
Totaal Baten Domein leefomgeving en duurzaamheid | 7.787 | 8.260 | 7.717 | 543 | N |
Toelichting verschillen Baten
D 1.1
- Extra opbrengsten straatwerk voor aanleg nutsvoorzieningen in het openbaar gebied en hogere subsidies verkeersmaatregelen ontvangen van provincie (140V).
- Wij hebben minder begrafenisrechten ontvangen (V33).
- Lagere onttrekking reserve riolering (500N).
- Overige kleine verschillen (27V).
LD 1.2
- Lagere onttrekking uit de reserve onderhoud buitenruimte. Hier tegenover staat een lagere last op strandopgangen (49V).
LD 1.3
- Lagere onttrekking aan de reserve financiering investeringen maatschappelijk nut en de reserve investeringen maatschappelijk nut. Hier tegenover staan lagere toerekening kapitaallasten aan de exploitatie. Per saldo heeft dat geen invloed
op het rekeningresultaat (597N).
LD 3.4
- Lagere bijdrage subsidie zwerfafval. Hiertegenover staan lagere uitgaven die we hebben kunnen verantwoorden op deze subsidiebijdrage zwerfafval. Per saldo heeft dit geen invloed op het rekeningresultaat (50N).
- Meer retour opbrengsten van de waardevolle stromen textiel, glas, metaal en papier (506V).