Paragraaf bedrijfsvoering

Organisatie

Het college heeft in april 2021 aangegeven dat zij met de organisatie een andere koers wil inslaan, dat zij beter wil sturen op signalen vanuit onze samenleving en de prioriteit wil draaien van een intern gerichte koers naar een meer extern gerichte koers. 
Het streven was om geen ‘wij – zij’ scheidslijn meer te hanteren, tussen college en organisatie, maar om sámen op te trekken. Tevens werd geconstateerd dat de kwaliteit van de externe en interne dienstverlening onder de maat was en dat veel processen inefficiënt waren opgezet. Dit heeft geleid tot het stopzetten van de samenwerking met de toenmalig gemeentesecretaris; een heftig maar noodzakelijk besluit om de relatie tussen het college en de ambtelijke organisatie te doen herstellen.

Halverwege het jaar werd er een nieuwe a.i. gemeentesecretaris aangesteld die de conclusies van het college onderstreepte en na een grondige organisatieanalyse een duidelijke boodschap had:  het gaat niet goed met de gemeente Schagen en wij hebben werk te verrichten. Het was een pittige boodschap, maar één die door veel van onze collega’s werd herkend en erkend. Er werden hierbij twaalf pijnpunten en 5 oplossingsrichtingen geconstateerd, welke in fysieke bijeenkomsten aan alle werknemers zijn toegelicht door directie en college en aan de raad op 20 september. Het analyseren van de organisatie en het stopzetten van de ontwrichting waren de eerste stappen in het herstelproces. Er ontstond ruimte voor de dialoog, ruimte om vragen te stellen of zorgen te uiten. Een belangrijke stap in het herstellen van onze interne relaties. Tevens is er een onderzoek gestart naar formatie & kosten, een benchmark uitgevoerd door de firma Berenschot. Met behulp van dit onderzoek wordt inzicht en overzicht gecreëerd voor de randvoorwaarden, die nodig zijn voor het herstel van de organisatie.

Ondanks de harde conclusies, is er ook ruimte om trots te zijn op het werk wat we hebben geleverd. In de vergadering van 9 november heeft de gemeenteraad met algemene stemmen de begroting van 2022 aangenomen. Alle fracties spraken eensgezind hun waardering uit voor de gemeentelijke organisatie, want, ‘ondanks de moeilijke omstandigheden en het vele thuiswerken heeft de organisatie met grote inzet en betrokkenheid veel tot stand gebracht’. Iets waar het college met trots op terug kijkt.
Natuurlijk blijft het onze ambitie dat  iedere burger en collega zich welkom, gerespecteerd en gelijkwaardig behandeld voelt. Hier zullen we blijvend aan werken. Ook zal de strategische personeelsplanning en het sturen op kwaliteit in de toekomst weer prioriteit krijgen. In 2021 heeft de focus echter gelegen op het herstel van organisatie, het bouwen aan de basis en het stoppen van de verwaarlozing, waarna we weer als gezonde gemeente voorwaarts kunnen gaan.

In 2022 zullen we het herstelplan verder vorm gaan geven en de juiste interventies inzetten voor een duurzaam herstel. Dit gaan we doen door te investeren in collectief leiderschap en het verhogen van het strategisch vermogen, in de organisatie waardoor de dienstverlening zal verbeteren.
Belangrijke uitdagingen daarbij vinden we niet alleen intern maar ook extern, zoals: de veranderende arbeidsrelaties (flexibel & tijdelijk), steeds hogere pensioenleeftijd, technologische ontwikkelingen en personeelsschaarste. Het is daarom van belang dat wij de positionering van ons werkgeversmerk verder gaan vormgeven: waar staan wij voor als Gemeente Schagen? Hoe waarborgen we goed werkgeverschap, hoe werven en behouden we ons personeel? Hoe richten wij onze dienstverleningsprocessen zo efficiënt mogelijk in en leveren we daarmee de gewenste kwaliteit? Deze vraagstukken zullen aankomend jaar centraal staan. Daarnaast zullen we verder werken aan het toepasbaar maken van de Omgevingswet. De nieuwe functieprofielen zijn ontworpen en kunnen na waardering worden geïmplementeerd.

Deze pagina is gebouwd op 04/28/2022 14:42:53 met de export van 04/28/2022 14:24:36