Domein samenleving en gezondheid

Verbonden partij

Veiligheidsregio Noord-Holland Noord

Openbaar belang (doel)

Het gezamenlijk behartigen van belangen, die de schaal van de individuele gemeenten te boven gaan, ten behoeve van de veiligheid van de bevolking in het samenwerkingsgebied. De veiligheidsregio Noord- Holland Noord staat voor het verkleinen van risico’s en het beperken van leed en (gezondheids)schade bij incidenten. Dit doen we door het bieden van adequate hulp en intensief samen te werken met andere partijen die betrokken zijn bij veiligheid en hulpverlening. Burgers en bedrijven stimuleren we tot zelfredzaamheid en het nemen van eigen verantwoordelijkheid.

Vestigingsplaats

Alkmaar

Deelnemers

Alkmaar, Castricum, Bergen, Den Helder, Drechterland, Enkhuizen,  Heerhugowaard, Heiloo, Hollands Kroon, Hoorn, Koggenland, Langedijk, Medemblik, Opmeer, Schagen, Stede Broec en Texel.

Structuur

Algemeen bestuur, dagelijks bestuur en een voorzitter.

Bestuurlijk belang (zeggenschap)

In artikel 9 eerste lid van de (gewijzigde) Gemeenschappelijke Regeling Veiligheidsregio NHN is geregeld dat  het algemeen bestuur beslist bij meerderheid van stemmen. Indien de stemmen staken geeft de stem van de voorzitter de doorslag. In artikel 9 lid 2 is geregeld dat ieder lid van het algemeen bestuur een aantal stemmen heeft afhankelijk van het percentage dat de gemeente bijdraagt aan de begroting van de Veiligheidsregio Noord-Holland Noord. Vertegenwoordiging in het AB door burgemeester M,J.P. van Kampen..

Raadsrapporteurs

J. Wiskerke en C.C. Wang

Financieel belang

De bijdrage 2021 is exclusief een restitutie van het rekeningresultaat 2020. Voor de gemeente Schagen was dit een bedrag van € 254.860,- (incidenteel) Het positieve resultaat voor 2021 zal in 2022 wederom leiden tot een terugbetaling aan de deelnemers. Het Algemeen Bestuur neemt hierover nog een besluit.

Bijdrage 2021

Prognose resultaat 2021

Eigen vermogen (01-01-2021)

Eigen vermogen (31-12-2021)

Vreemd vermogen (01-01-2021)

Vreemd vermogen (31-12-2021)

3.463

2.424

8.228

7.988

27.959

40.120

Bedragen x € 1.000

Risico's

De veiligheidsregio geeft aan dat op basis van de risico-inventarisatie de benodigde weerstandscapaciteit voor 2021 uitkomt op € 1.407.500 De ratio weerstandsvermogen versus weerstandscapaciteit bedraagt op basis van de aanwezige buffer € 2.804.000 / € 1.407.500 * 100% = 199%. Dit houdt in dat de Veiligheidsregio in staat is om de onderkende risico’s financieel te dragen.

Zienswijze

De zienswijze voor de begroting 2021 is met de vier gemeenten in de Kop van Noord-Holland tot stand gekomen en in de regionale raadscommissie Noordkop (RRN) van 4 juni 2020 behandeld. In de raadsvergadering van 23 juni 2020 heeft u besloten om de volgende zienswijze in te dienen:

Zienswijze 3 Begroting 2021 – Omgevingswet
In 2021 treedt naar verwachting de Omgevingswet in werking. Voor het onderdeel risicobeheersing van de brandweer betekent de invoering van de Omgevingswet een nieuwe, andere manier van werken. Financiële consequenties hiervan zijn nog niet bekend en beschreven in de begroting 2021. De Veiligheidsregio wordt verzocht de financiële consequenties in beeld te brengen en, naast het voorleggen aan het algemeen bestuur van de veiligheidsregio, ter goedkeuring te sturen naar de gemeenteraden.  

Besluit AB:
In 2020 zal een voorstel m.b.t. het onderdeel risicobeheersing van de brandweer aan het algemeen bestuur worden voorgelegd. In 2022 zal de Omgevingswet in werking treden. De veiligheidsregio bereidt hierop een voorstel voor waarbij ook de financiële consequenties duidelijk in beeld worden gebracht. Dit voorstel doorloopt dan vervolgens ook de reguliere besluitvormingsprocedure met een zienswijzeprocedure voor de gemeenteraden.

Zienswijze 4 Begroting 2021 Zorgcoördinatie mensenhandel
De Veiligheidsregio wordt verzocht om inzicht te geven op welke wijze de kosten voor de zorgcoördinatie mensen handel worden gefinancierd. Past het binnen de bestaande begrotingsruimte of wordt de bijdrage van de gemeenten met deze kosten verhoogd. Bij een aanvullende gemeentelijke bijdrage dient dit in de gemeentelijke begroting 2021 in de eerste tussenrapportage te worden meegenomen aangezien de begroting 2021 al gereed is.

Besluit AB:
Het is een begrotingswijziging voor 2020. Met dit voorstel wordt het in de begroting opgenomen. De bijdrage van de gemeente wordt hiermee verhoogd, daartegenover staat dat er extra taken zullen worden uitgevoerd. Wanneer hierover besloten is, zal dit worden meegenomen in de tussenrapportages.

Beleids- voornemens

De hoofddoelstelling in ons beleidsplan richt zich nog steeds op het
verkleinen van risico’s en het beperken van leed en schade bij incidenten. Wel hebben we in het nieuwe beleidsplan een aantal veranderingen beschreven die op ons afkomen, waar we ons op moeten
voorbereiden. Dergelijke ontwikkelingen hebben namelijk invloed op onze taak om risico’s te verkleinen en leed en schade te beperken. Daarom zetten we deze beleidsperiode een aantal nieuwe bewegingen in op het gebied van nieuwe crisistypen, veilig leven, de toekomst van de brandweer en de verbinding tussen zorg en veiligheid.
In 2021 zal de commissie Zorg en Veiligheid een aantal thema’s op het snijvlak van zorg en veiligheid begeleiden, zoals: Zorgcoördinatie mensenhandel, Mensen met verward gedrag, Geweld hoort nergens thuis, Jeugd, alcohol en drugs en de invoering van de Wet Verplichte GGZ.
Daarnaast wil de Veiligheidsregio weer een op maat gemaakte aanpak voor val- en brandpreventie implementeren in het kader van Veilig Leven.
We kijken daarom samen met de gemeenten en lokale partners waar de behoeften liggen.
Verder zal in het kader van brandweer 360 in 2021 gewerkt worden aan een nieuwe denkwijze over de doelen en taken van de brandweer, waarin voorkomen centraal staat en brandweerzorg gezien wordt als
meer dan voertuigen en opkomsttijden.
Omgevingswet een nieuwe, andere manier van werken. De eventuele financiële consequenties zal de Veiligheidsregio in beeld brengen en voorleggen aan het bestuur. Een belangrijk onderdeel daarbij is het goed aansluiten op het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO), het digitale loket dat de uitvoering van de Omgevingswet ondersteunt.

Kengetallen

  • Solvabiliteitsratio                        0,17
  • Netto schuldquote                     0,33
  • Structurele exploitatieruimte     3,75%

Toelichting kengetallen

  • Netto schuldquote: netto schuld gedeeld door de inkomsten exploitatie (excl. mutaties reserves) Onder netto schuld wordt verstaan de langlopende en kortlopende schulden minus de langlopende en kortlopende vorderingen en uitzettingen.
  • Solvabiliteitsratio: verhouding eigen vermogen ten opzichte van het totale vermogen (eigen vermogen en vreemd vermogen).
  • Structurele exploitatieruimte: saldo van de structurele baten en lasten en saldo van de structurele onttrekkingen en toevoegingen aan reserves gedeeld door de totale baten (excl. mutaties reserves), uitgedrukt als percentage.

Duiding kengetallen

  • Netto schuldquote: algemeen wordt ratio van 1 of lager gekwantificeerd als voldoende. Meerjarig voldoet VR NHN aan deze norm.
  • Solvabiliteit: algemeen wordt een ratio van 1 of hoger gekwantificeerd als voldoende. Bij VR NHN is de ratio beduidend lager wat wordt veroorzaakt door:
    • een relatief laag eigen vermogen; als gevolg van een restrictie van maximaal 2,5% van de totale lasten;
    • een omvangrijke leningenportefeuille als gevolg van de overname van roerende en onroerende goederen van gemeenten in het kader van de regionalisering in 2014.
  • Structurele exploitatieruimte: deze is gebaseerd op structurele baten en lasten. De structurele exploitatieruimte is nihil, waardoor de ratio laag is.

Doelrealisatie

In het onderstaande schema wordt op hoofdlijnen aangegeven wat de Veiligheidsregio in 2021 heeft gedaan.

Webadres

www.vrnhn.nl

Deze pagina is gebouwd op 04/28/2022 14:42:53 met de export van 04/28/2022 14:24:36