Domein samenleving en gezondheid

Doelen en resultaten

Resultaat SG1.4 Er is voor inwoners met een inkomen op of onder het bestaansminimum (tijdelijke) ondersteuning

We hebben dit gedaan door:
TONK (tijdelijk overbrugging noodzakelijke kosten)
Er zijn in het kader van de TONK in totaal 60 aanvragen ingediend. Hiervan zijn 8 aanvragen afgewezen wegens een te hoog inkomen van de aanvrager, 3 buiten behandeling zijn gelaten wegens het niet volledig aanleveren van de benodigde gegevens, 3 zijn ingetrokken door de aanvrager en 46 zijn toegekend.

TOZO (tijdelijke ondersteuning zelfstandig ondernemers)
 Tozo-3 (van 1 oktober 2020 tot 1 april 2021) en Tozo 4 (van 1 april 2021 tot 1 juli 2021) heeft ook weer een vervolg gekregen: Tozo 5. Deze regeling ging in op 1 juli 2021 en loopt tot en met 30 september 2021.
Onderstaand treft u aan de aantallen met betrekking tot TOZO 3, 4 en 5 en de bedrijfskredieten.

Soort
Regeling

Aantal
Aanvragen

Aantal
Toekenningen

Aantal
Afwijzingen

Aantal
Buiten behandeling

Aantal ingetrokken

Tozo 3 levensonderhoud

223

197

13

12

1

Tozo 4 levensonderhoud

100

89

6

4

1

Tozo 5 levensonderhoud

43

32

2

9

0

Tozo bedrijfskrediet

24

14

5

4

1

Armoedebeleid
De regeling Meedoen Schagen
(ook wel het kindpakket en Meedoenbudget 65-plussers genoemd)  

360 kinderen hebben gebruik gemaakt van het Kindpakket.
9 ouderen dat hebben gebruik gemaakt van het Meedoenbudget 65-plussers. WIj hebben geconcludeerd da er veel niet-gebruik is met diverse oorzaken. Er zijn heel veel oorzaken voor het niet gebruik (digitale vaardigheden, gevoeligheid om openheid te geven in financiën) en wij hebben al meerdere pogingen gedaan hen te bereiken. Tot nu toe heeft dat niet voldoende opgeleverd.
Begin 2021 hebben we de vrijwillige ouderenadviseurs benaderd om ouderen te helpen bij het indienen van de aanvraag en het inloggen in de webwinkel. We hebben eind 2021 op verzoek van de vrijwillige ouderenadviseurs het aanvraagformulier vereenvoudigd. Wij gaan werken op vertrouwen en steekproefgewijs het inkomen en vermogen controleren. We hopen dat met deze maatregelen het aantal aanvragen zal toenemen.

Het Geluksbudget
Voor het geluksbudget zijn 73 aanvragen ingediend. Er is veel minder is uitgegeven dan begroot, hetgeen zijn oorzaak vindt in de coronacrisis. Als gevolg van de maatregelen om de verspreiding van het coronavirus beteugelen, konden veel sportieve activiteiten geen doorgang vinden.

Noodfonds
Het Noodhulpfonds Schagen heeft als doel financiële hulp te verlenen aan inwoners van de gemeente Schagen die in financiële nood verkeren en geen beroep kunnen doen op een voorliggende voorziening. Het aantal vertoont de laatste jaren een dalende trend.  De daling kan worden verklaard door het feit dat de gemeente Schagen de schuldhulpverlening op een dusdanige wijze heeft georganiseerd dat er steeds minder mensen tussen wal en schip raken. Met de Wooncompagnie bijvoorbeeld is de afspraak gemaakt dat zij achterstanden in de huur direct bij de wijkteams aanmelden. Op deze wijze kan vroegtijdig worden ingegrepen, waardoor huisuitzettingen vaak kunnen worden voorkomen. Ook de vroegsignalering, een nieuwe wettelijk taak die gemeenten vanaf 1 januari 2021 moeten oppakken, kan ertoe bijgedragen dat betalingsachterstanden minder vaak leiden tot problematische schuldensituaties. Dus ook tot situaties waarin mensen met financiële problemen tussen wal en schip raken.

Preventie schuldhulpverlening
Vroegsignalering
We zetten in op vroegsignalering: het in een zo vroeg mogelijk stadium in beeld brengen van huishoudens met een hoog risico op financiële problemen op basis van daadwerkelijke signalen op huishoudensniveau en het outreachend aanbieden van hulp om bestaande problemen vroegtijdig op te lossen en ernstige schuldsituaties te voorkomen. Vanaf 1 januari 2021 is vroegsignalering een wettelijke taak van de gemeente geworden.
De wijkteamconsulenten geven dit vorm door: huisbezoeken, telefonische contacten, e-mail of brief. Afhankelijk van de situatie wordt gekozen voor de meest passende vorm.

Get a Grip
Humanitas heeft met financiering van de Nationale Postcode Loterij een programma ontwikkeld om de jongeren (online en face-tot-face) te helpen hun uitgaven in goede banen te leiden en financieel zelfredzaam te maken. In 2021 zijn 12 trajecten uitgevoerd, de helft van de afgesproken trajecten. Afspraken zijn gemaakt om de jongeren beter te bereiken.

Thuisadministratie
Volgens het kabinet kunnen vrijwilligers bij de uitvoering van het gemeentelijk beleid gericht op preventie en vroegsignalering een grote rol spelen. Vrijwilligers hebben meer tijd en aandacht voor klanten, vergeleken met professionals. Zij zijn intrinsiek gemotiveerd en laagdrempelig in contact.
De ondersteuning is gericht op preventieactiviteiten, zoals het geven van informatie en ondersteuning bij het beheren van de administratie.
Humanitas heeft in 2021 40 inwoners geholpen met het op orde brengen van hun financiële administratie.

Moneyways voor het voortgezet onderwijs
Diversion en het Nibud ontwikkelden samen het landelijke lesprogramma MoneyWays om tegemoet te komen aan de vraag vanuit het onderwijsveld om een lesprogramma waarin niet alleen het omgaan met geld, maar ook de sociaal-emotionele kant van geld, schulden en armoede bespreekbaar wordt gemaakt.
Diversion heeft in 2021 het programma uitgerold in 20 klassen. Hiermee hebben ongeveer 340 jongeren financiële educatie gekregen. Deze jongeren zaten verspreid over 3 verschillende scholen.

Indicator:
Kinderen in uitkeringsgezin: 2,84% van de kinderen tot 18 jaar in 2021. In 2020 was dit 3%.

Deze pagina is gebouwd op 04/28/2022 14:42:53 met de export van 04/28/2022 14:24:36